Kursplan Forskningsdesign och analysmetoder, krigsvetenskap

Engelskt namn: Research Design and Methods, War Studies

Kurskod:
2KR030
Gäller från termin:
HT 2025
Utbildnings­nivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
15.0 hp
Fördjupning:
A1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Krigsvetenskap
Institution:
Institutionen för krigsvetenskap och militärhistoria
Ämne:
Krigsvetenskap
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på engelska.
Fastställande instans:
Institutionen för krigsvetenskap
Fastställd:
2025-05-05

Behörighetskrav

Officersexamen eller kandidatexamen om 180 hp varav 90 hp i krigsvetenskap eller motsvarande. Kunskaper i engelska motsvarande Engelska B eller Engelska 6.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

I studiet av politiska och sociala fenomen är det av stor vikt att kunna utforma samt genomföra sammanhängande och tillförlitlig forskning. God forskning spelar en avgörande roll för att vi ska kunna förstå och förklara fenomen så som krig och fred, krishantering samt säkerhets- och försvarspolitik. Denna kurs ger studenten en bred översikt av existerande ansatser, metoder och verktyg inom krigsvetenskap och statsvetenskap. Förutom kunskaper om specifika analysmetoder syftar kursen till att skapa förutsättningar för att studenten ska utveckla nödvändiga färdigheter i att utvärdera styrkor och svagheter avseende en rad forskningsansatser inklusive forskningsetiska överväganden. Kursen introducerar olika sätt att se på hur vi kan nå ny kunskap och hur tillförlitliga forskningsdesigner kan konstrueras. I en neopositivistisk del om 7,5 hp samt en tolkande del om 7,5 hp av kursen bygger studenten färdigheter i att självständigt kunna analysera och genomföra vetenskapliga undersökningar

Undervisningsformer


  • Föreläsningar
  • Seminarier

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

Färdighet och förmåga
  • tillämpa relevanta samhällsvetenskapliga begrepp från olika forskningstraditioner,

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • jämföra och kontrastera olika forskningsmetoder,
  • självständigt bedöma styrkor och svagheter av olika metodval,
  • kritiskt värdera metodval inom publicerad forskning,
  • utveckla en väl anpassad forskningsdesign utifrån ett givet forskningsproblem.

Examinationsformer

Examination sker genom två enskilda skriftliga salstentamina samt genom aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier. Den ena salstentan omfattar den neopositivistiska delen av kursen och den andra salstentan den tolkande delen. Varje salstenta motsvarar 7,5 hp av slutbetyget i kursen.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast tio arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Betyg


För betyget Väl godkänd (VG) på kursen krävs dels att studenten har deltagit aktivt på de obligatoriska seminarierna, dels att bägge salstentamina är väl godkända.

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs dels att studenten har deltagit aktivt på de obligatoriska seminarierna, dels att bägge salstentamina är godkända.

Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

Antal examinationstillfällen


Antalet examinationstillfällen är inte begränsat

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i en examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Kursutvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.

Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
Litteraturlista fastställande datum: 2022-08-23
Auchter, J (2016) “Playing war and genocide: Engame: Syria and Darfur is Dying” In Hamilton, C and LJ Shepherd (eds) Understanding popular culture and world politics in the digital age. London: Routledge, pp. 121-136.

Asal, V., Conrad, J., & Toronto N. (2017). I Want You! The Determinants of Military Conscription, Journal of Conflict Resolution 61(7), 1456-1481.

Beach, D & Pedderson, R.B. (2019). Process tracing methods: Foundations and guidelines. Ann Arbor: University of Michigan press, pp.1-12

Bennett, A. (2010) Case study methods: Design, use and comparative advantages. In Nahmias-Walinsky, Y, ed. Models, Numbers and Cases: Methods for Studying International Relations, pp. 19-48. Ann Arbor: Michigan University Press

Bevir, M. & Rhodes, R.A.W. (2016). Interpretive Political Science: Mapping the field. In M. Bevir and R.A.W. Rhodes, eds. Routledge Handbook of Interpretive Political Science, pp. 3-29. London; New York: Routledge.

Bleiker, R. (2016). Pluralist Methods for Visual Global Politics. Millennium, 43(3), 872-890.

Butler, J (2009) Frames of War: When is life grievable? London: Verso Books. Chapter 1 “Precarious Life, Grievable Life” (pp. 1-32).

Campbell, D. (2018) “Famine” In Bleiker, A (ed.) Visual Global Politics. London: Routledge, pp. 127-133.

Carson, A. (2016). Facing Off and Saving Face: Covert Intervention and Escalation Management in the Korean War. International Organization 70(1): 103-131. (26 pages)

Crilley, R (2016) “Like and share forces: Making sense of military social media sites” In Hamilton, C and LJ Shepherd (eds) Understanding popular culture and world politics in the digital age. London: Routledge, pp. 51-67.

Der Derian, J (2018) “War” Lee-Koo, K (2018) “Children” In Bleiker, A (ed) Visual Global Politics. London: Routledge, pp. 328-331.

Ekengren, M. (2002). The Time of European Governance. Manchester University Press. Ch 3

Ekengren, M., & Hollis, S. (2019) Explaining the European Union’s Security Role in Practice, Journal of Common Market Studies.

Gentry, CE & Whitworth, K (2011) The discourse of desperation: The intersection of neo-orientalism, gender, and Islam in the Chechen struggle, Critical Studies on Terrorism 4(2): 145-161.

Harding, S. (1986). The Science Question in Feminism. Ithaca; London: Cornell University Press., Ch. 8: “The Birth of Modern Science as a Text: Internalist and Externalist Stories (pp.197-216).” & Ch. 9: “Problems with Post-Kuhnian Stories (pp.216-243)”.

Haste, H., Jones, J., & Monroe, K. (2018). Political Psychology. In Bevir, Mark and R.A.W. Rhodes (eds.). Routledge Handbook of Interpretive Political Science. New York, NY: Routledge. Ch. 22

Hollis, M. (1994). The Philosophy of social science: an introduction. Cambridge: Cambridge University Press. Ch. 1 & 9

Infantino, F. (2016). State-bound Visa Policies and Europeanized Practices. Comparing EU Visa Policy Implementation in Morocco, Journal of Borderlands Studies, 31:2, 171-186

Jackson, P.T. (2011). The Conduct of Inquiry in International Relations: Philosophy of science and its implications for the study of world politics. New York; London: Routledge. Chapter 3, pp.41-72.

Kaempf, S “Digital Media” In Bleiker, A (ed) Visual Global Politics. London: Routledge, pp. 99-103.

Käihkö, I. (2016). Bush Generals and Small Boy Battalions: Military Cohesion in Liberia and Beyond. Phd. diss.: Uppsala University., pp. 47-61. http://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A918765&dswid=614
Käihkö, I. (2018). Conflict Chatnography: Instant messaging apps, social media and conflict ethnography in Ukraine. Ethnography, https://doi.org/10.1177/1466138118781640.
Kellstedt, P. M., & Whitten. G.D. (2013). The fundamentals of Political Science Research, Cambridge: Cambridge University Press. (chapters: 1,3-4, 6-7; 8-9; 10-11)

Kuus, M. (2013) ‘Foreign Policy and Ethnography: A skeptical Intervention’. Geopolitics, No. 18, pp. 115-131.

Lacina, B. (2006). Explaining the Severity of Civil Wars, Journal of Conflict Resolution50(2), 276-289

Lee-Koo, K (2018) “Children” In Bleiker, A (ed) Visual Global Politics. London: Routledge, pp.48-54.

Lynch, Cecilia (2014) “Critical Interpretation and Interwar Peace Movements. Challenging Dominant Narratives” In Yanow, Dvora and Peregrine Schwartz-Shea (eds.) Interpretation and Method Empirical Research Methods and the Interpretive Turn. Armonk, NY: M.E. Sharpe. Ch. 16, pp. 300-308.

McBride, K & ATR Wibben (2012) The Gendering of Counterinsurgency in Afghanistan, Humanity 3(2): 199-215.

Moeller, SD (2018) “Compassion fatigue” In Bleiker, A (ed) Visual Global Politics. London: Routledge, pp. 75-80 .

Pouliot, V (2012) Methodology: putting practice theory into practice. In: Adler-

Nissen, R (ed.) Bourdieu in International Relations: Rethinking the Key Concepts in IR. London: Routledge, pp.46–58.

Robinson, P (2018) “The CNN effect” In Bleiker, A, ed. (2018) Visual Global Politics. London: Routledge, pp. 62-67.

Schwartz-Shea, P., & Yanow, D. (2012) Interpretive Research Design. Concepts and Processes. New York, NY: Routledge. Ch. Introduction, 1-3. Pp. 1-53., Ch. 6 pp.91-112.

Seawright, J., & John G. (2008) Case selection techniques in case study research: A menu of qualitative and quantitative options”. Political Research Quarterly 61(2): 294-30.

Tuhiwai-Smith, L (2012) Decolonizing methodologies. London: Zed Books. Chapter 2: “Research through imperial eyes” pp. 44-60.

Weldes, J., (2014) High Politics and Low Data. Globalization Discourses in Popular Culture. In Yanow, Dvora and Peregrine Schwartz-Shea (eds.) Interpretation and Method Empirical Research Methods and the Interpretive Turn. Armonk, NY: M.E. Sharpe. Ch. 12, Pp. 228-238.

Whyte, W. F. (1993). Street Corner Society: The Social Structure of an Italian Slum. Fourth edition. Chicago and London: University of Chicago Press, pp. 279-373.

Wibben, A.T.R., ed. (2016). Researching War: Feminist Methods, Ethics and Politics. London; New York: Routledge.

Wight, C. (2012). Philosophy of the Social Science and International Relations. in: Carlsnaes, W., Risse, T., & Simmons, B., eds. (2012). Handbook of international relations. (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Litteraturlista fastställande datum: 2025-06-19
Abedi Dunia, Oscar, Maria Eriksson Baaz, Anju Oseema Maria Toppo, Swati Parashar, Mats Utas & James B.M. Vincent (2023). Visibilising Hidden Realities and Uncertainties: The ‘Post-Covid’ Move Towards Decolonized and Ethical Field Research Practices. International Journal of Social Research Methodology 26(5): 549–564.
Aradau, Claudia & Andrew Hill (2013). The Politics of Drawing: Children, Evidence, and the Darfur Conflict. International Political Sociology 7(4): 368–387.
Asal, Victor, Justin Conrad & Nathan Toronto (2017). I Want You! The Determinants of Military Conscription. Journal of Conflict Resolution 61(7): 1456–1481.
Axyonova, Vera & Katsiaryna Lozka (2023). ‘We are at War’: Reflections on Positionality and Research as Negotiation in Post-2022 Ukraine. Journal of International Relations and Development. Online first.
Beach, Derek & Rasmus Brun Pedersen (2019). Process Tracing Methods: Foundations and Guidelines. Ann Arbor: University of Michigan Press: 1–12.
Bennett, Andrew (2010) Case Study Methods: Design, Use and Comparative Advantages. In Nahmias-Walinsky, Yael (ed.) Models, Numbers and Cases: Methods for Studying International Relations: 19–48. Ann Arbor: Michigan University Press.
Bevir, Mark & R.A.W. Rhodes (2016). Interpretive Political Science: Mapping the Field. In Bevir, Mark & R.A.W. Rhodes (eds.) Routledge Handbook of Interpretive Political Science: 3–29. London: Routledge.
Bochner, Arthur P. and Andrew F. Herrman (2020). Practicing Narrative Inquiry II: Making Meanings Move. In Leavy, Patricia (ed.) The Oxford Handbook of Qualitative Research: 285–325. Oxford: Oxford University Press.
Booth, Wayne C., Colomb, Gregory G., Williams, Joseph M., Bizup, Joseph and William T. Fitzgerald (2016). The Craft of Research. Chicago: University of Chicago Press. 4th ed.: chap. 3–5.
Brancati, Dawn (2018). Social Scientific Research. London: Sage: 199-207.
Carson, Austin (2016). Facing Off and Saving Face: Covert Intervention and Escalation Management in the Korean War. International Organization 70(1): 103–131.
Fairclough, Norman and Isabela Fairclough (2015). Textual Analysis. In Bevir, M. & Rhodes, R. A. W. (eds.). The Routledge Handbook of Interpretive Political Science: 186-198. London: Routledge.
Fujii, Lee Ann (2012). Research Ethics 101: Dilemmas and Responsibilities. PS Political Science & Politics 45(4): 717–723.
Gentry, Caron E. (2016) Chechen Political violence as desperation: What feminist discourse analysis reveals. In Wibben, ATR (ed.) Researching War: Feminist Methods, Ethics and Politics: 19–37. London; New York: Routledge.
George, Alexander L., and Andrew Bennett (2005). Case Studies and Theory Development in the Social Sciences. Cambridge & London: MIT Press: chap. 9.
Gerring, John (1999). What Makes a Concept Good? A Criterial Framework for Understanding Concept Formation in the Social Sciences. Polity 31(3): 357–393.
Gieseking, Jack Jen (2013). Where we go from here: The mental sketch mapping method and its analytic components. Qualitative Inquiry 19(9): 712-724.
Harding, Sandra (1986). The Science Question in Feminism. Ithaca; London: Cornell University Press: chap. 8 (197–216) & chap. 9 (216–243).
Hollis, Martin (1994). The Philosophy of Social Science: An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press: chap. 1 & 9.
Hollis, Simon. (2015). The Role of Regional Organizations in Disaster Risk Management. London. Palgrave Macmillan: chap. 6.
Holm, Gunilla (2020). Photography as a Research Method. In Leavy, Patricia (ed.) The Oxford Handbook of Qualitative Research: 569–594. Oxford: Oxford University Press.
Jackson, Patrick T. (2011). The Conduct of Inquiry in International Relations: Philosophy of Science and Its Implications for the Study of World Politics. London: Routledge: chap. 3 (41–72).
Kellstedt, Paul M., & Guy D. Whitten (2018). The Fundamentals of Political Science Research. Cambridge: Cambridge University Press. 3rd edition.
Mbohou, Léger Félix Ntienjom and Sule Tomkinson. Rethinking Elite Interviews Through Moments of Discomfort: The Role of Information and Power. International Journal of Qualitative Methods 21: 1–10.
Powner, Leanne C. (2015). Empirical Research and Writing: A Political Science Student’s Practical Guide. London: CQ Press: 168–171.
Ricks, Jacob I., and Amy H. Liu (2008). Process-tracing Research Designs: A Practical Guide. PS: Political Science & Politics 51(4): 842–846.
Ruffa, Chiara, and Ralph Sundberg (2018). Breaking the Frame: Frame Disputes of War and Peace. Acta Sociologica 61(3): 317–332.
Schwartz-Shea, Peregrine & Dvora Yanow (2012). Interpretive Research Design. Concepts and Processes. New York: Routledge.
Seawright, J., & John Gerring (2008). Case Selection Techniques in Case Study Research: A Menu of Qualitative and Quantitative Options. Political Research Quarterly 61(2): 294–308.
Smith, Linda Tuhiwai (2012). Research through Imperial Eyes. In Decolonizing Methodologies. London: Zed Books: 44–60.
Spray, Sharon & Laura Roselle (2011) Research and Writing in International Relations. 2nd edition: 15–31. Boston: Longman.
Spray, Sharon & Laura Roselle (2011b) Research and Writing in International Relations. 2nd edition: 46–66. Boston: Longman.
Svend, Brinkmann (2020). Unstructured and Semistructured Interviewing. In Leavy, Patricia (ed.) The Oxford Handbook of Qualitative Research: 424–456. Oxford: Oxford University Press.
Swedish Ethical Review Authority (2023). What the Act Says.

Tripp, Aili Mari (2018) Transparency and Integrity in Conducting Field Research on Politics in Challenging Contexts. Perspectives on Politics 16(3): 728–738.
Vastapuu, Leena (2018). Auto-Photographing (In)Securities: Former Young Female Soldiers’ Post-War Struggles in Monrovia. In Saugman, Rune & Juha A. Vuori (eds.): Visual Security Studies: Sights and Spectacles of Insecurity and War. London: Routledge: 171–187.
Viceré, Maria Giulia Amadio (2021). Externalizing EU Crisis Management: EU Orchestration of the OSCE during the Ukrainian Conflict. Contemporary Security Policy 42(4): 498–529.
Walldorf Jr, C. William (2022). Narratives and War: Explaining the Length and End of US Military Operations in Afghanistan. International Security 47(1): 93–138.

Weldes, Jutta (2014). High Politics and Low Data. Globalization Discourses in Popular Culture. In Yanow, Dvora & Peregrine Schwartz-Shea (eds.) Interpretation and Method Empirical Research Methods and the Interpretive Turn. Armonk: M.E. Sharpe: 228–238.
Wibben, Annick T.R., ed. (2016). Researching War: Feminist Methods, Ethics and Politics. London: Routledge.
Wibben, Annick T.R. (2016). Female Engagement Teams in Afghanistan: Exploring the ‘War on Terror’ Narrative. In Wibben, Annick T.R. (ed.) Researching War: Feminist Methods, Ethics and Politics: 57–75. London; New York: Routledge.
Wight, Colin (2012). Philosophy of the Social Science and International Relations. In Carlsnaes, Walter, Thomas Risse & Beth A. Simmons (eds.) Handbook of International Relations. Thousand Oaks: Sage. 2nd ed.