Sök

Sök

Kursplan Forskningsdesign och metod

Engelskt namn: Research design and methods

Kurskod:
2US006
Gäller från termin:
VT 2025
Utbildnings­nivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
AXX
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Statsvetenskap med inriktning mot krishantering och säkerhet
Institution:
Statsvetenskapliga institutionen
Ämne:
Statsvetenskap
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2024-06-11

Behörighetskrav

Rekommenderade krav på deltagare är 180 hp och ett självständigt arbete om 15 hp på grundnivå inom ett samhällsvetenskapligt, humanistiskt eller jurdiskt ämne.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Genom denna kurs bygger deltagaren en översikt av statsvetenskapliga ansatser, metoder och verktyg. Förutom kunskaper om specifika analysmetoder syftar kursen till att deltagaren ska utveckla nödvändiga färdigheter avseende att utvärdera styrkor och svagheter avseende olika forskningsansatser inklusive forskningsetiska överväganden. Kursen fokuserar på olika sätt att betrakta hur vi kan nå ny kunskap och hur olika forskningsdesigner kan konstrueras. Under kursen får deltagaren möjlighet att kritiskt värdera metodval som förekommer inom publicerad forskning. Deltagaren ges möjlighet att utveckla sina färdigheter i att analysera samt självständigt genomföra vetenskapliga undersökningar med hjälp av såväl neopositivistiska som tolkande analysmetoder. Undervisningstillfällena utgör möjlighet att lyfta frågor och diskutera hur olika praktiska problem kan lösas med hjälp av forskning och vetenskaplig metod.

Undervisningsformer 
Seminarier

Föreläsningar

Självständiga litteraturstudier

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas deltagaren kunna:

Kunskap och förståelse
  • jämföra och kontrastera olika forskningsmetoder

Färdighet och förmåga
  • tillämpa för kursen relevanta samhällsvetenskapliga begrepp ur olika forskningstraditioner

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • självständigt och kritiskt bedöma styrkor och svagheter av olika metodval.

Examinationsformer

Examination
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng

Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd

Examination sker enskilt genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter. Seminarier utgör obligatoriska kursmoment utöver examination för godkänt betyg på kursen.

Ett frånvarotillfälle vid obligatoriskt moment kan kompletteras genom en kompletteringsuppgift. Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Deltagaren disponerar fem arbetsdagar för komplettering efter det att kompletteringsuppgift meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs betyget G på samtliga inlämningsuppgifter, samt aktivt deltagande vid seminarier. För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs, utöver krav för Godkänd (G), betyget Väl Godkänd (VG) på minst tre skriftliga inlämningsuppgifter.

Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har deltagaren rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

  • Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
  • Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.