Kursplan Militarism och militarisering i studiet av krig: konceptuella debatter
Engelskt namn: Militarism and Militarisation in the Study of War: Conceptual Debates
Kurskod:
2KR036
Gäller från termin:
VT 2026
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1N
Betygsskala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Krigsvetenskap
Institution:
Institutionen för krigsvetenskap
Ämne:
Krigsvetenskap
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på engelska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2025-08-20
Behörighetskrav
180 högskolepoäng varav 90 högskolepoäng i krigsvetenskap eller annat närliggande relevant ämne. Därtill krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6 alternativt Engelska B.
Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg
I kursen undersöker studenten tre centrala begrepp inom krigsvetenskap: militarism, militarisering och martial politics. Militarism, militarisering och martial politics är sammanlänkade tvärvetenskapliga begrepp. Att studera dessa begrepp hjälper oss att utforska frågor kring kunskap om, praktiken av och effekter på samtida krigföring.
I kursens första del introduceras studenten till kritiska militärstudier, militarisering och martial politics. Vad är militarism och var har det sitt ursprung? Vad innebär det att en stat, en institution, en person eller en process är militariserad? Hur kan vi studera militarism, och hur utforskar vi dess påverkan i vardagliga och nära sammanhang och sfärer? Varför har vissa föreslagit martial politics snarare än militarism som ett begrepp för att förstå krigets dynamik?
I kursens andra del granskar studenten hur militariseringen fungerar i vardagliga och nära sammanhang, samt hur det relateras till klass, kön, etnicitet och kolonialism. Studenten undersöker hur militarism påverkar påstått civila områden, såsom hemmet, mode, kroppar och träning, och hur militarisering som analytiskt verktyg kan användas för att förstå militär beredskap och krigföring hos både statliga och icke-statliga aktörer, inklusive i dagens Sverige.
Kursen avslutas med en självständig skriftlig uppgift där studenten med ett kritiskt och analytiskt förhållningssätt syntetiserar kurslitteraturen.
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
I kursens första del introduceras studenten till kritiska militärstudier, militarisering och martial politics. Vad är militarism och var har det sitt ursprung? Vad innebär det att en stat, en institution, en person eller en process är militariserad? Hur kan vi studera militarism, och hur utforskar vi dess påverkan i vardagliga och nära sammanhang och sfärer? Varför har vissa föreslagit martial politics snarare än militarism som ett begrepp för att förstå krigets dynamik?
I kursens andra del granskar studenten hur militariseringen fungerar i vardagliga och nära sammanhang, samt hur det relateras till klass, kön, etnicitet och kolonialism. Studenten undersöker hur militarism påverkar påstått civila områden, såsom hemmet, mode, kroppar och träning, och hur militarisering som analytiskt verktyg kan användas för att förstå militär beredskap och krigföring hos både statliga och icke-statliga aktörer, inklusive i dagens Sverige.
Kursen avslutas med en självständig skriftlig uppgift där studenten med ett kritiskt och analytiskt förhållningssätt syntetiserar kurslitteraturen.
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kunskap och förståelse
- systematiskt jämföra och kontrastera olika krigsvetenskapliga begrepp för att förstå krig och krigföring
- analysera samspelet mellan olika krigsvetenskapliga begrepp och kunskapsproduktion
Färdighet och förmåga
- problematisera teoretiska antaganden om krig utifrån olika krigsvetenskapliga begrepp
- tillämpa de teoretiska perspektiv som behandlas i kursen på samtida exempel
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- självständigt och kritiskt resonera kring olika vetenskapliga traditioners epistemologiska antaganden.
Examinationsformer
Kursen examineras genom aktivt och konstruktvt deltagande i de obligatoriska seminarierna samt genom en skriftlig inlämningsuppgift.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast tre arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
För betyget Godkänd (G) krävs aktivt och konstruktivt deltagande vid obligatoriska seminarier och Godkänd (G) på den skriftliga inlämningsuppgiften.
För betyget Väl godkänd (VG) på kursen krävs utöver krav för Godkänd (G) Väl godkänd (VG) på den skriftliga inlämningsuppgiften.
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast tre arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
För betyget Godkänd (G) krävs aktivt och konstruktivt deltagande vid obligatoriska seminarier och Godkänd (G) på den skriftliga inlämningsuppgiften.
För betyget Väl godkänd (VG) på kursen krävs utöver krav för Godkänd (G) Väl godkänd (VG) på den skriftliga inlämningsuppgiften.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.
Övriga föreskrifter
- Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
- Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
- Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.