Kursplan Krigets tysta arv: att hantera krigets explosiva lämningar
Engelskt namn: War’s Silent Legacy: Managing the Remnants of War
Kurskod:
2KR037
Gäller från termin:
VT 2026
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1N
Betygsskala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Krigsvetenskap
Institution:
Institutionen för krigsvetenskap
Ämne:
Krigsvetenskap
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på engelska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2025-08-20
Behörighetskrav
180 högskolepoäng varav 90 högskolepoäng i krigsvetenskap eller annat närliggande relevant ämne. Därtill krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6 alternativt Engelska B.
Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg
I kursen undersöker studenten de långsiktiga följderna av krig genom att studera hur landminor och andra explosiva krigsrester (ERW) fortsätter att forma konflikt- och postkonfliktmiljön långt efter att vapnen tystnat. Genom tvärvetenskapliga perspektiv ges studenten möjlighet att sätta sig in i de juridiska, humanitära, militära, könsspecifika och socioekonomiska dimensionerna av minåtgärder. Minåtgärder avser olika aktiviteter som syftar till att minska de sociala, ekonomiska, miljömässiga och säkerhetsmässiga effekterna av landminor och explosiva krigsrester. Åtgärderna omfattar inte bara fysisk röjning av förorenad mark utan även insatser för att förhindra framtida skador och hjälpa de som redan drabbats.
Effekterna av explosiva vapen, väpnade aktörers och icke-statliga organisationers roll i röjning och hjälp till drabbade, samt kopplingarna mellan minröjning och fredsbyggande, utveckling och miljömässig hållbarhet är centrala teman i kursen. Krig och konflikt efterlämnar ett brett spektrum av arv, från samhällstrauma och miljöförstöring till socioekonomiska och tekniska omvandlingar. Kursen fokuserar på hantering av terräng som kontaminerats av explosiva vapen, men genom dess tvärvetenskapliga ramverk och flerdimensionella analytiska perspektiv bygger studenten en robust teoretisk grund för att undersöka även andra aspekter av krigets bestående, ofta förbisedda, arv. Landminor och andra explosiva krigsrester fungerar som empiriska och praktiska ingångspunkter genom vilka studenten sätter sig in i bredare teoretiska debatter om konflikters följder för landskap, samhällen och människor. Det empiriska fokuset på landminor och explosiva vapen underlättar studentens utforskande av relaterade frågor såsom nedrustning, demobilisering och återintegrering av före detta stridande; reform av säkerhetssektorn; efterkrigsstyrning; genusdynamik; och strävan efter att nå de globala målen för hållbar utveckling.
Kursens läraktiviteter inkluderar seminarier och föreläsningar. Genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift utvecklar studenten sin förmåga att jämföra och tillämpa kursens begrepp och teorier. Genom den skriftliga inlämningsuppgiften erbjuds studenten möjlighet att fördjupa sig i ett av de teman som behandlats under kursens gång.
Seminarier, föreläsningar
Effekterna av explosiva vapen, väpnade aktörers och icke-statliga organisationers roll i röjning och hjälp till drabbade, samt kopplingarna mellan minröjning och fredsbyggande, utveckling och miljömässig hållbarhet är centrala teman i kursen. Krig och konflikt efterlämnar ett brett spektrum av arv, från samhällstrauma och miljöförstöring till socioekonomiska och tekniska omvandlingar. Kursen fokuserar på hantering av terräng som kontaminerats av explosiva vapen, men genom dess tvärvetenskapliga ramverk och flerdimensionella analytiska perspektiv bygger studenten en robust teoretisk grund för att undersöka även andra aspekter av krigets bestående, ofta förbisedda, arv. Landminor och andra explosiva krigsrester fungerar som empiriska och praktiska ingångspunkter genom vilka studenten sätter sig in i bredare teoretiska debatter om konflikters följder för landskap, samhällen och människor. Det empiriska fokuset på landminor och explosiva vapen underlättar studentens utforskande av relaterade frågor såsom nedrustning, demobilisering och återintegrering av före detta stridande; reform av säkerhetssektorn; efterkrigsstyrning; genusdynamik; och strävan efter att nå de globala målen för hållbar utveckling.
Kursens läraktiviteter inkluderar seminarier och föreläsningar. Genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift utvecklar studenten sin förmåga att jämföra och tillämpa kursens begrepp och teorier. Genom den skriftliga inlämningsuppgiften erbjuds studenten möjlighet att fördjupa sig i ett av de teman som behandlats under kursens gång.
Undervisningsformer
Seminarier, föreläsningar
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kunskap och förståelse
- analysera orsaker till, konsekvenser av och hantering av landminor och explosiva rester av krig
- visa djup förståelse för de fem pelarna inom minåtgärder och deras relevans för fred, säkerhet och utveckling
Färdighet och förmåga
- problematisera samspelet mellan minröjning och bredare politiska, juridiska och humanitära processer i konflikt- och postkonfliktmiljöer
- självständigt tillämpa relevanta begrepp på och kritiskt diskutera fallstudier som belyser praktiska och policyrelaterade utmaningar inom minröjning och liknande krigsarv, såsom kollektiva trauman, infrastrukturförstörelse, folkhälsokonsekvenser och massfördrivning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt värdera de etiska, strategiska och socioekonomiska konsekvenserna av kontaminerad terräng och röjning av explosiv ammunition
- reflektera över minåtgärders potentiella bidrag till hållbar fred, utveckling och mänsklig säkerhet; samt över hur dessa insikter kan överföras till analys av andra utmaningar och interventioner efter kriget.
Examinationsformer
Kursen examineras genom aktivt och konstruktivt deltagande i obligatoriska seminarier samt en skriftlig inlämningsuppgift.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast tre arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs aktivt deltagande i de obligatoriska seminarierna och Godkänt (G) på den skriftliga inlämningsuppgiften. För betyget Väl godkänd (VG) på kursen krävs aktivt deltagande i de obligatoriska seminarierna och Väl godkänt (VG) på den skriftliga inlämningsuppgiften.
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast tre arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs aktivt deltagande i de obligatoriska seminarierna och Godkänt (G) på den skriftliga inlämningsuppgiften. För betyget Väl godkänd (VG) på kursen krävs aktivt deltagande i de obligatoriska seminarierna och Väl godkänt (VG) på den skriftliga inlämningsuppgiften.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.
Övriga föreskrifter
- Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
- Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
- Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.