Sök

Sök

Kursplan Interorganisatoriska perspektiv på att leda

Engelskt namn: To Lead Collaborating Organizations in Defence, Crisis and Security Work

Kurskod:
2LL016
Gäller från termin:
VT 2026
Utbildnings­nivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för ledarskap och ledning
Ämne:
Ledarskap och ledning
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Institutionen för ledarskap och ledning
Fastställd:
2025-10-01

Behörighetskrav

Kandidatexamen eller en yrkesexamen omfattande minst 180 hp, inkluderande ett självständigt arbete om minst 15 hp. Examen ska vara inom något av områdena samhällsvetenskap, teknik eller annat relevant område eller ämne. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Eng B eller Eng 6 (med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska).

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Kursen syftar till att ge studenten fördjupad kunskap om teorier, forskning och erfarenheter av ledarskap och ledning av samverkande organisationer inom försvar, krishantering och säkerhet.

Kursen strävar efter att förena akademiska kunskaper med professionskunskap i form av akademiska och erfarenhetsbaserade föreläsningar, litteraturstudier och seminarier.

Undervisningsformer


  • Föreläsningar
  • Seminarier
  • Självstudier
  • Studentledda seminarier

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • kritiskt granska och diskutera forskning, teoribildningar och praktiska erfarenheter kring ledarskap, ledning och samverkan mellan organisationer i försvar, krishantering och säkerhet
  • självständigt analysera vetenskapliga och professionsbaserade frågeställningar kopplat till samverkan mellan organisationer i försvar, krishantering och säkerhet.

Examinationsformer

Kursen examineras genom muntlig och skriftlig examination. Den muntliga delen examineras genom deltagande i tre seminarier (0,5 hp, 0,5 hp, 1,5 hp). Studenten förväntas vara aktiv i samtliga seminarier och presenterar dessutom delar av kurslitteraturen under ett av dessa. Den skriftliga delen av examinationen utgörs av en individuell skriftlig hemtentamen (5 hp).

Examinator kan besluta om komplettering för att studenten ska kunna uppnå betyget godkänt på kursen. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast fem arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Sent inkomna examinationer bedöms inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Betyg


Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Väl Godkänt (VG), Godkänt (G) eller Underkänt (U). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

För G på kursen krävs G på både muntlig och skriftlig examination. För VG på kursen krävs G på muntlig examination och VG på skriftlig examination.

Antal examinationstillfällen


Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i en examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.

Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Litteraturlista fastställande datum: 2025-10-01
Ansell, C., & Gash, A. (2008). Collaborative Governance in Theory and Practice. Journal of Public Administration Research and Theory, 18(4), 543-571.
Crevani, L., Lindgren, M., & Packendorff, J. (2010). Leadership, Not Leaders: On the Study of Leadership as Practices and Interactions. Scandinavian Journal of Management, 26(1), 77-86. https://doi.org/10.1016/j.scaman.2009.12.003
Deverell, E., Alvinius, A., & Hede, S. (2019). Horizontal Collaboration in Crisis Management: An Experimental Study of the Duty Officer Function in Three Public Agencies. Risk, Hazards & Crisis in Public Policy, 10(4), 484-508. doi:10.1002/rhc3.12179
Drath, W. H., McCauley, C. D., Palus, C. J., Van Velsor, E., O'Connor, P. M. G., & McGuire, J. B. (2008). Direction, Alignment, Commitment: Toward a More Integrative Ontology of Leadership. The Leadership Quarterly, 19(6), 635-653. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2008.09.003
Hermansson, H. (2016). Disaster Response in Turkey: Conditions Promoting Cross-Sectoral Collaboration and Implications for Effectiveness. Administration & Society51(7), 1051-1078. https://doi.org/10.1177/0095399716680058
Hermansson, H & Linehagen, F (forthcoming), Power Dynamics and Civil-Military Collaboration in Sweden: Achievements Amidst Asymmetries, Public Management Review.
Hällgren, M., Rouleau, L., & De Rond, M. (2018). A Matter of Life or Death: How Extreme Context Research Matters for Management and Organization Studies. Academy of Management Annals12(1), 111-153.
Kalkman, J. P., & de Waard, E. J. (2017). Inter-Organizational Disaster Management Projects: Finding the Middle Way Between Trust and Control. International Journal of Project Management, 35(5), 889-899. https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2016.09.013
Karp, T., & Helgø, T. (2008). The Future of Leadership: The Art of Leading People in a "Post Managerial" Environment. Foresight (Cambridge), 10(2), 30-37. https://doi.org/10.1108/14636680810869662
Nesse, S. (2022). The Emergence of Collective Leadership During a Terrorist Attack: Dynamic Role Boundary Transgressions as Central in Aligning Efforts. Journal of Leadership & Organizational Studies, 29(4), 461-485.
Rowley, J., & Slack, F. (2004). Conducting a Literature Review. Management Research News, 27(6), 31-39.
Sage, D., Jörden, N., & Zebrowski, C. (2024). Rethinking Trust Within Emergency Collaboration: The Significance of Negative Affects. Journal of Contingencies and Crisis Management32(1), e12504.
Tillberg, L., Berndtsson, J., Tillberg, P. (2025) Navigating Collaboration: Understanding Civil-Military Interactions in Swedish Total Defence From a Security Network Perspective, Scandinavian Journal of Military Studies, 8(1), 40-56.
Waugh Jr, W. L., & Streib, G. (2006). Collaboration and Leadership for Effective Emergency Management. Public Administration Review, 66(s1), 131-140. https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2006.00673.x
Uhr, C., Bynander, F., Becker, P., & Enander, A. (2024). Ledarskap i ett nytt säkerhetsläge: En grund för utveckling och yrkespraktik inom totalförsvar och krishantering. Lund University.
Litteraturlista fastställande datum: 2024-11-20
Alvinius, A., Hede, S., & Helenius, J. (2022). Ledarskapets kontext – en lärobok för militärer och krishanteringsaktörer. Studentlitteratur.
Alvinius, A., & Hedlund, E. (2024). A colossus on clay feet? Mechanisms of inertia in civil-military collaboration within the context of Swedish total defense. Defence Studies, 1-23.
Danielsson, E., & Eriksson, K. (2022). Women's invisible work in disaster contexts: Gender norms in speech on women's work after a forest fire in Sweden. Disasters, 46(1), 141-161. doi:10.1111/disa.12464
Deverell, E., Alvinius, A., & Hede, S. (2019). Horizontal collaboration in crisis management: An experimental study of the duty officer function in three public agencies. Risk, Hazards & Crisis in Public Policy, 10(4), 484-508. doi:10.1002/rhc3.12179
Eriksson, K., & Danielsson, E. (2022). Framing volunteers identifying and integrating volunteers in crises response operations. International Journal of Disaster Risk Reduction, 74, 102912. doi:10.1016/j.ijdrr.2022.102912
Hedlund, E., & Alvinius, A. (2024). Exercises for developing civil-military collaboration capability: A constructive alignment analysis. Journal of Contingencies and Crisis Management32(2), e12575.
Hedlund, E., & Lönngren, C. (2022). Leadership, boundary spanners and team learning in crisis management. International Journal of Emergency Management, 17(3-4), 323-341. doi:10.1504/IJEM.2022.125164
Johansson, R., Danielsson, E., Kvarnlöf, L., Eriksson, K., & Karlsson, R. (2018). At the external boundary of a disaster response operation: The dynamics of volunteer inclusion. Journal of Contingencies and Crisis Management, 26(4), 519-529. doi:10.1111/1468-5973.12228
Kalkman, J. P. (2023). Frontline Crisis Response: Operational Dilemmas in Emergency Services, Armed Forces, and Humanitarian Organizations. Cambridge University Press.
Kalkman, J. P. (2020). Boundary spanners in crisis management. International Journal of Emergency Services, 9(2), 233-244.
doi:10.1108/IJES-08-2019-0042

Ohlsson, A., & Larsson, G. (2022). Social effektivitet i arbetslivet. Studentlitteratur.

Oscarsson, O., & Danielsson, E. (2018). Unrecognized crisis management - Normalizing everyday work: The work practice of crisis management in a refugee situation. Journal of Contingencies and Crisis Management, 26(2), 225-236. doi:10.1111/1468-5973.12176
Uhr, C., Bynander, F., Becker, P., & Enander, A. (2024). Ledarskap i ett nytt säkerhetsläge: En grund för utveckling och yrkespraktik inom totalförsvar och krishantering. Lunds universitet.
Ödlund, A. (2010). Pulling the same way? A multi-perspectivist study of crisis cooperation in government. Journal of Contingencies and Crisis Management, 18(2), 96-107. doi:10.1111/j.1468-5973.2010.00605.x
Enstaka artiklar kan tillkomma.
Litteraturlista fastställande datum: 2023-11-23
Alvinius, A., Hede, S., & Helenius, J. (2022). Ledarskapets kontext – en lärobok för militärer och krishanteringsaktörer. Studentlitteratur.

Danielsson, E., & Eriksson, K. (2022). Women's invisible work in disaster contexts: Gender norms in speech on women's work after a forest fire in Sweden. Disasters, 46(1), 141-161. doi:10.1111/disa.12464

Deverell, E., Alvinius, A., & Hede, S. (2019). Horizontal collaboration in crisis management: An experimental study of the duty officer function in three public agencies. Risk, Hazards & Crisis in Public Policy, 10(4), 484-508. doi:10.1002/rhc3.12179

Eriksson, K., & Danielsson, E. (2022). Framing volunteers identifying and integrating volunteers in crises response operations. International Journal of Disaster Risk Reduction, 74, 102912. doi:10.1016/j.ijdrr.2022.102912

Hedlund, E., & Lönngren, C. (2022). Leadership, boundary spanners and team learning in crisis management. International Journal of Emergency Management, 17(3-4), 323-341. doi:10.1504/IJEM.2022.125164

Johansson, R., Danielsson, E., Kvarnlöf, L., Eriksson, K., & Karlsson, R. (2018). At the external boundary of a disaster response operation: The dynamics of volunteer inclusion. Journal of Contingencies and Crisis Management, 26(4), 519-529. doi:10.1111/1468-5973.12228

Kalkman, J. P. (2023). Frontline Crisis Response: Operational Dilemmas in Emergency Services, Armed Forces, and Humanitarian Organizations. Cambridge University Press.

Kalkman, J. P. (2020). Boundary spanners in crisis management. International Journal of Emergency Services, 9(2), 233-244.

doi:10.1108/IJES-08-2019-0042

Ohlsson, A., & Larsson, G. (2022). Social effektivitet i arbetslivet. Studentlitteratur.

Oscarsson, O., & Danielsson, E. (2018). Unrecognized crisis management - Normalizing everyday work: The work practice of crisis management in a refugee situation. Journal of Contingencies and Crisis Management, 26(2), 225-236. doi:10.1111/1468-5973.12176

Ödlund, A. (2010). Pulling the same way? A multi-perspectivist study of crisis cooperation in government. Journal of Contingencies and Crisis Management, 18(2), 96-107. doi:10.1111/j.1468-5973.2010.00605.x

Enstaka artiklar kan tillkomma.