Kursplan Miljö, risk och säkerhet: att leva i antropocen
Engelskt namn: Environment, Risk and Security: Life in the Anthropocene
Kurskod:
2SS078
Gäller från termin:
VT 2026
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1N
Betygsskala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Statsvetenskap med inriktning mot krishantering och internationell samverkan
Institution:
Institutionen för statsvetenskap och juridik
Ämne:
Statsvetenskap
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på engelska.
Fastställande instans:
Statsvetenskapliga institutionen
Fastställd:
2025-09-04
Behörighetskrav
Kandidatexamen innehållande minst 90 hp i statsvetenskap eller motsvarande samt Engelska B alternativt Engelska 6.
Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg
”Antropocenen” är en ny geologisk epok som definieras av människans inverkan på jordklotet. Obegränsade koldioxidutsläpp, ohållbara näringsliv och en rad andra mänskliga aktiviteter bidrar till att permanent förända jordens yta, mångfald, klimat och ekosystem. Denna och andra förändringar har skapat genomgripande risker för miljön och allt levande; höjda havsnivåer, erosion av kurslinjer, extrema väderfenomen och utrotning av arter.
Som geologisk epok representerar antropocenen en distinkt och oåterkallelig förändring av jordklotet. Detta vetenskapliga faktum har genomgripande konsekvenser för samhällsvetenskaplig forskning och utmanar etablerade antaganden om vår värld och människans plats på jorden. När den fysiska verkligheten radikalt förändras, så måste vi också överväga hur mänskligt liv kan och bör förändras i denna kontext. Denna kurs tar sig an ett antal pågående kritiska debatter kring antropocenen, med ett särskilt fokus på säkerhet i en alltmer riskfylld och komplex värld. Hur påverkas vår förståelse av säkerhet och risk inför hotet om utrotning, och vilka för- och nackdelar finns med tillgängliga etiska riktlinjer? Vad kan en posthumanistisk analys av säkerhet och risk i anthropocenen tillföra; och hur kan politik, praktik och etik inkorporera icke-humana och miljö-perspektiv?
Dessa och relaterade frågor kommer att undersökas under kursen. Detta sker genom interaktiva seminarier och föreläsningar som syftar till att utveckla studentens förmåga att analysera och förstå praktik, politik och etiska frågor relaterade till miljö, risk och säkerhet.
Under kursen varvas föreläsningar och seminarier. Vid seminarierna får studenten möjlighet att utveckla sin självständiga analys av kurslitteraturen både muntligt och skriftligt. Kursen avslutas med en munligt examination där studenten visar att hen har uppfyllt lärandemålen.
Som geologisk epok representerar antropocenen en distinkt och oåterkallelig förändring av jordklotet. Detta vetenskapliga faktum har genomgripande konsekvenser för samhällsvetenskaplig forskning och utmanar etablerade antaganden om vår värld och människans plats på jorden. När den fysiska verkligheten radikalt förändras, så måste vi också överväga hur mänskligt liv kan och bör förändras i denna kontext. Denna kurs tar sig an ett antal pågående kritiska debatter kring antropocenen, med ett särskilt fokus på säkerhet i en alltmer riskfylld och komplex värld. Hur påverkas vår förståelse av säkerhet och risk inför hotet om utrotning, och vilka för- och nackdelar finns med tillgängliga etiska riktlinjer? Vad kan en posthumanistisk analys av säkerhet och risk i anthropocenen tillföra; och hur kan politik, praktik och etik inkorporera icke-humana och miljö-perspektiv?
Dessa och relaterade frågor kommer att undersökas under kursen. Detta sker genom interaktiva seminarier och föreläsningar som syftar till att utveckla studentens förmåga att analysera och förstå praktik, politik och etiska frågor relaterade till miljö, risk och säkerhet.
Undervisningsform
Under kursen varvas föreläsningar och seminarier. Vid seminarierna får studenten möjlighet att utveckla sin självständiga analys av kurslitteraturen både muntligt och skriftligt. Kursen avslutas med en munligt examination där studenten visar att hen har uppfyllt lärandemålen.
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Färdighet och förmåga
Kunskap och förståelse
- Kritiskt diskutera begreppen säkerhet och risk i förhållande till antropocenen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Redogöra för och analysera de mångfacetterade kopplingar som finns mellan hållbarhet, politik, säkerhet och risk.
Färdighet och förmåga
- Resonera kritiskt kring metodologiska implikationer och behovet av etiska ställningstaganden i samband med forskning i en antropocentrisk kontext.
Examinationsformer
Kursen examineras genom obligatoriska seminarieuppgifter samt genom en avslutande muntlig examination på ett givet ämne.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänd på kursen ska kunna uppnås. Komplettering ska genomföras senast tre arbetsdagar efter att besked om komplettering meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG) Godkänd (G) och Underkänd (U). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs Godkänd (G) på seminarieuppgifter och Godkänd (G) på muntlig examination.
För betyget Väl godkänd (VG) på kursen krävs utöver krav för Godkänd (G) Väl Godkänd (VG) på muntlig examination.
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänd på kursen ska kunna uppnås. Komplettering ska genomföras senast tre arbetsdagar efter att besked om komplettering meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG) Godkänd (G) och Underkänd (U). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs Godkänd (G) på seminarieuppgifter och Godkänd (G) på muntlig examination.
För betyget Väl godkänd (VG) på kursen krävs utöver krav för Godkänd (G) Väl Godkänd (VG) på muntlig examination.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.
Övriga föreskrifter
- Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
- Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd pga. funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
- Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.