Kursplan Från diplomati till vilseledning: påverkan genom strategiska narrativ
Engelskt namn: From Diplomacy to Deception: Influence through Strategic Narratives
Kurskod:
2SS083
Gäller från termin:
VT 2026
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1F
Betygsskala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Statsvetenskap med inriktning mot krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för statsvetenskap och juridik
Ämne:
Statsvetenskap
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på engelska.
Fastställande instans:
Statsvetenskapliga institutionen
Fastställd:
2025-09-04
Behörighetskrav
Kandidatexamen om 180 hp varav 90 hp i statsvetenskap eller annat relevant ämne. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6 alternativt Engelska B.
Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg
Kursens mål är att studenten ska bygga fördjupad kunskap om påverkan genom strategiska narrativ i säkerhetssfären och förmåga att självständigt studera strategiska narrativ. Den skapar förutsättningar för att studenten ska kunna fördjupa sina insikter i olika teoretiska antaganden inom forskningen om narrativ, som ligger till grund för forskning om strategiska narrativ. I kursen skapas förutsättningar för att studenten kritiskt ska kunna värdera hur aktörer använder strategiska narrativ i påverkanssyfte; från mer accepterade praktiker som diplomati och ’mjuk makt’, till ren vilseledning. I kursen erbjuds goda möjligheter för studenten att fördjupa sina kunskaper avseende att värdera olika metoder och forskningsansatser för att kunna avgöra deras tillämpbarhet på ett självständigt valt forskningsproblem.
Kursen består av tre huvudsakliga delar: en som rör den vetenskapsteoretiska grunden i narrativforskning och hur den underbygger forskning om strategiska narrativ, en som behandlar projektion av strategiska narrativ och en som behandlar strategiska narrativs effektivitet, det vill säga hur olika publiker emottar strategiska narrativ. I kursen erbjuds goda möjligheter för studenten att fördjupa sina kunskaper avseende metodologiska spörsmål, genom rika exempel på hur man kan studera och mäta projektion och mottagande av strategiska narrativ rörande säkerhet, risk och krig.
Kursen består av tre huvudsakliga delar: en som rör den vetenskapsteoretiska grunden i narrativforskning och hur den underbygger forskning om strategiska narrativ, en som behandlar projektion av strategiska narrativ och en som behandlar strategiska narrativs effektivitet, det vill säga hur olika publiker emottar strategiska narrativ. I kursen erbjuds goda möjligheter för studenten att fördjupa sina kunskaper avseende metodologiska spörsmål, genom rika exempel på hur man kan studera och mäta projektion och mottagande av strategiska narrativ rörande säkerhet, risk och krig.
Undervisningsformer
- Seminarier
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kunskap och förståelse
- på ett fördjupat sätt redogöra för och urskilja olika teoretiska antaganden om språk och kommunikation som ligger till grund för forskning om strategiska narrativ,
Färdighet och förmåga
- identifiera och diskutera etiska och politiska dilemman genom att problematisera det vetenskapliga studiet av, samt användningen av, strategiska narrativ,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- på ett fördjupat sätt värdera olika teoretiska ansatser och metoder inom forskningsfältet med avseende på deras tillämpbarhet på ett forskningsproblem.
Examinationsformer
Examination sker genom en skriftlig salstentamen, samt genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänd på kursen ska kunna uppnås. Komplettering ska genomföras senast tre arbetsdagar efter att besked om komplettering meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). Betygskriterier förmedlas senast vid kursstart.
För att få betyget Väl Godkänd (VG) i kursen måste studenten aktivt delta i de obligatoriska seminarierna och få betyget Väl Godkänd på den skriftliga salstentamen.
För att få betyget Godkänd (G) på kursen måste studenten aktivt delta i de obligatoriska seminarierna och få betyget Godkänd på den skriftliga salstentamen.
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänd på kursen ska kunna uppnås. Komplettering ska genomföras senast tre arbetsdagar efter att besked om komplettering meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). Betygskriterier förmedlas senast vid kursstart.
För att få betyget Väl Godkänd (VG) i kursen måste studenten aktivt delta i de obligatoriska seminarierna och få betyget Väl Godkänd på den skriftliga salstentamen.
För att få betyget Godkänd (G) på kursen måste studenten aktivt delta i de obligatoriska seminarierna och få betyget Godkänd på den skriftliga salstentamen.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.
Övriga föreskrifter
- Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
- Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
- Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.