Sök

Sök

Kursplan Kris, hållbarhet och innovation

Engelskt namn: Crisis, Sustainability and Innovation

Kurskod:
1FS010
Gäller från termin:
Utbildnings­nivå:
Grundnivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
G1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Försvarssystem
Institution:
Institutionen för försvarssystem
Ämne:
Försvarssystem
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på engelska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott
Fastställd:
2023-05-23

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt Engelska 6 (Engelska B).

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Denna kurs syftar till att introducera studenten till områdena krishantering, hållbarhet, och innovation, från ett sociotekniskt perspektiv. Kursen omfattar en introduktion till:

  • metoder och verktyg för krishantering;
  • Förenta nationernas globala målsättningar avseende hållbar utveckling i förhållande till kris och innovation;
  • sociotekniska aspekter av kris och hållbarhet, inklusive mänskligt beteende i kristider, uppfattningar om hållbar utveckling och etik samt
  • planering, förvaltning, innovation och utveckling för hållbara lösningar i samhället.

Kursen ges som en distanskurs. Efter att i föreläsningar, seminarier, litteratur och skriftliga uppgifter ha behandlat områdena ”kris”, ”hållbarhet” och ”innovation”, kopplar studenten samman de tre områdena i en praktisk metodtillämpning. Studenten förväntas delta aktivt i lärande, genom att läsa och kommentera övriga studenters skriftliga uppgifter, samt genom att delta i diskussioner.

Undervisningsformer
Seminarier

Föreläsningar

Litteraturstudier

Självstudier

Projektuppgift

Distanskurs

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse:
  • förklara teoretiska begrepp inom krishantering, hållbarhet och innovation.

Färdighet och förmåga:
  • diskutera exempel på lösningar i olika krisscenarier som även stödjer de globala hållbarhetsmålen,
  • identifiera sociala och tekniska perspektiv mot kris, hållbarhet och innovation,
  • diskutera och kommentera litteraturen samt andra studenters skriftliga uppgifter.

Examinationsformer

Skriftliga uppgifter
Omfattning: 4.5 Högskolepoäng

Betygsskala: Underkänd, Godkänd

Examinationen inkluderar inlämning av tre individuella skriftliga uppgifter om krishantering, hållbarhet respektive innovation, samt genom att respektive uppgift redovisas muntligt eller skriftligt, vid vilka studenten även diskuterar andra studenters arbeten. Om en deltagare inte har kunnat delta aktivt i diskussionen, kan examinator besluta om en ersättningsuppgift.

Praktisk metodtillämpning
Omfattning: 3.0 Högskolepoäng

Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd

Examinationen inkluderar inlämning av en skriftlig projektrapport som behandlar de tre områdena kris, hållbarhet och innovation, och deras skärningspunkter. Examinationen innehåller även en presentation av projektet.

Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).

För betyget godkänd (G) på kursen krävs godkänt (G) på de skriftliga uppgifterna och Godkänd (G) på den praktiska metodtillämpningen. För godkänt resultat krävs även aktiv medverkan i kursens diskussioner,som kan komma att genomföras muntligt eller skriftligt, som innefattar interaktion med övriga deltagare.

För betyget väl godkänd (VG) på kursen krävs förutom kraven för godkänt (G) även betyget väl godkänt (VG) på den praktiska metodtillämpningen.

Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast fem arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.

Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.

Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Litteraturlista fastställande datum: 2025-10-30
Ansell, Boin, and Keller (2010). Managing Transboundary Crises: Identifying the Building Blocks of an Effective Response System. Journal of Contingencies and Crisis Management
Crossan and Ayapadin. (2010). A Multi-Dimensional Framework of Organizational Innovation: A Systematic Review of the Literature. Journal of Management Studies
Enander, A. (2021). Psychology of Crisis and Trauma. Oxford Research Encyclopedias, Politics
Haskell et al. (2021). Social innovation related to ecological crises: A systematic literature review and a research agenda for strong sustainability. Journal of Cleaner Production.
Hollis, S.(2023). Disasters in the Anthropocene: A Storm in a Teacup? Disasters
Malmio I. (2024). Artificial intelligence and the social dimension of sustainable development: through a security perspective. Discover Sustainability
Savaget et al. (2019). The theoretical foundations of sociotechnical systems change for sustainability: A systematic literature review. Journal of Cleaner Production
Stakeholder forum (2015). The Sustainable Development Goals Understanding the Transformational Challenge for Developed Countries.”

Svenbro, M. (2022). How Many? Calculative Practices in the Response

to the Refugee Crisis of 2015. *Scandinavian Journal of

Public Administration*

Sultana (2021) Climate Justice Distribution. The Geographical Journal 188.1 (2022): 118-124.
Venn et al. (2024) Competencies of experienced sustainability professionals. Frontiers in Sustainability
Öberg, D. (2018). Warfare as design: Transgressive creativity and reductive operational planning. Security Dialogue