Sök

Sök

Kursplan Påbyggnadskurs i statsvetenskap med inriktning krishantering och säkerhet

Engelskt namn: Political Science III with a focus on Crisis Management and Security

Kurskod:
1SS073
Gäller från termin:
Utbildnings­nivå:
Grundnivå
Omfattning:
30.0 hp
Fördjupning:
G2E
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Statsvetenskap med inriktning mot krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för säkerhet, strategi och ledarskap
Ämne:
Statsvetenskap med inriktning krishantering och säkerhet
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott
Fastställd:
2019-01-21

Behörighetskrav

Fortsättningskurs i statsvetenskap eller motsvarande.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Kursen ger en fördjupning i statsvetenskap med inriktning mot krishantering och säkerhet och består av tre delkurser.

Delkurser


Forskningsdesign och metod
Research Design and Methodology

Omfattning: 7.5 Högskolepoäng

Delkursen består av metodmoment som förbereder studenten på den avslutande uppgiften: att skriva en uppsats. Delkursen är inriktad på centrala moment i forskningsprocessen. Uppmärksamhet riktas på designfrågor där förhållningssätt till problemställning, teoriutveckling, urval, analystekniker, samt val av fall diskuteras. Kursen introducerar också översiktligt kvantitativa analystekniker med fokus på statsvetenskapliga tillämpningar och därtill kvalitativa analystekniker. Varje moment rymmer seminarieövningar som syftar till att öka förmågan att formulera forskningsproblem, att förhålla sig till statsvetenskaplig teori, samt applicera olika analystekniker. Undervisningen sker i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier där studenten förväntas bidra till den gemensamma inlärningen genom aktivt deltagande och inlägg i diskussioner.

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  • urskilja och problematisera forskningsprocessens moment och avvägningar samt kritiskt värdera fördelar och nackdelar med olika metodologiska angreppssätt
  • identifiera olika sorters frågeställningar, däribland beskrivande och förklarande, samt diskutera problematiken med att belägga orsakssamband
  • redogöra för viktiga metodologiska avvägningar vid planering och genomförande av enklare empiriska undersökningar
  • kritiskt värdera resultat från kvalitativa och kvantitativa vetenskapliga undersökningar; bland annat utifrån god forskningssed

Tematisk ämnesfördjupning
Thematic specialization

Omfattning: 7.5 Högskolepoäng

Delkursen består av ett antal tematiska ämnesfördjupningar inom huvudområdet. Varje ämnesfördjupning utformas av en disputerad lärare som bestämmer innehåll och kurslitteratur på sin ämnesfördjupning. Delkursen avser att, tillsammans med uppsatsarbetet, bidra till att förmedla de förmågor som i utbildningsplanen för kandidatprogrammet vid Försvarshögskolan benämns ”fördjupade ämneskunskaper”. Vidare syftar den till att uppnå en hög grad av forskningsanknytning till och progression inom statsvetenskap med inriktning krishantering och säkerhet. För att budgetmässigt kunna inrymma ett antal ämnesfördjupningar antar delkursen formen av en läskurs med lärarledd undervisning begränsad till minst två och högst tre seminarier, inklusive ett introduktionsseminarium och ett avslutande examinationsseminarium. Vid examinationsseminariet ska studenten muntligt presentera en individuell skriftlig uppgift. På vissa ämnesfördjupningar kan undervisningen bedrivas på engelska, vilket iså fall ska framgå när studenten gör sitt val.

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  • uppvisa fördjupade kunskaper i statsvetenskap med inriktning krishantering och säkerhet
  • redogöra för nya teoretiska begrepp inom ämnesinriktningen eller begrepp som använts tidigare under utbildningen men som inom ramen för denna delkurs studerats på en mer avancerad nivå
  • kritiskt granska den konstitutiva inverkan teorier om krishantering och säkerhet kan ha på vår allmänna förståelse av politik och det politiska
  • förstå de bredare samhällsvetenskapliga och idéhistoriska kontexter ur vilka teorier om krishantering och säkerhet vuxit fram

Uppsats
Thesis

Omfattning: 15.0 Högskolepoäng

Delkursen består av författande av uppsats under handledning, försvar av uppsats samt opposition på annan students uppsats. Studenten uppmuntras att i största möjliga mån välja uppsatsämne inom ramen för den tematiska ämnesfördjupning som studerats på föregående delkurs. På så vis har grunden för uppsatsarbetet redan lagts när delkursen påbörjas och studenten står väl förberedd att slutföra uppsatsen i tid. Vidare syftar kopplingen mellan ämnesfördjupning och uppsatskurs till att uppnå en hög grad av forskningsanknytning i uppsatsen, liksom en stor variation av uppsatsämnen som skrivs inom statsvetenskap med inriktning krishantering och säkerhet. Undervisningen sker genom en blandning av kollektiv handledning i smågrupper och individuell handledning. En likvärdig handledning oberoende vilken handledare som tilldelats ska erbjudas alla studenter. Delkursen innehåller även en gemensam kursintroduktion.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • självständigt författa en uppsats med ett för huvudområdet relevant statsvetenskapligt forskningsproblem och utifrån formulerade forskningsfrågor identifiera ett material, genomföra en empirisk undersökning med metodologisk medvetenhet, relevant forsknings- och teorianknytning, självständig analys, ett tydligt samband mellan frågeställning (ar) och slutsatser identifiera behov av ytterligare kunskap i framtida forskning
  • reflektera över eventuella forskningsetiska aspekter i relation till uppsatsen
  • muntligt försvara sin egen uppsats samt som opponent kritisera och värdera andra studenters självständiga arbeten på ett konstruktivt sätt
  • tillämpa regler för god forskningssed inklusive korrekt språk och formalia

Undervisningsformer


Undervisningen sker i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier där studenten förväntas bidra till den gemensamma inlärningen genom aktivt deltagande och inlägg i diskussioner.

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

Hänvisning till respektive delkurs.

Examinationsformer

Forskningsdesign och metod
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng

Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd

Examination sker genom tre individuella skriftliga hemtentamina. Aktivt deltagande i seminarier är obligatoriskt.

Tematisk ämnesfördjupning
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng

Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd

Examination sker genom inlämning av en individuell författad essä som även ska presenteras muntligt vid ett avslutande seminarium.

Uppsats statsvetenskap inriktning krishantering och säkerhet
Omfattning: 15.0 Högskolepoäng

Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd

Examination sker genom bedömning av uppsats, försvar av uppsats vid ventileringsseminarium samt opposition på annan uppsats. Aktivt deltagande under en hel schemalagd seminariedag är obligatoriskt.

Betyg


Nedan specificeras övergripande riktlinjer för hela kursen (andra regler gäller för omexamination):

  • Det är ett kurskrav att studenten inför de obligatoriska momenten deltar i gruppförberedelser och förbereder sig enligt instruktioner, t.ex. genom att förbereda ett föredrag.
  • Det är ett kurskrav att studenten har fullgjort kravet på aktivt deltagande som innebär att studenten deltar i diskussionerna och muntligt relaterar till aktuellt tema.
  • Fullgörande av samtliga obligatoriska moment är en förutsättning för att studenten ska kunna godkännas på delkursen och uppnå dess lärandemål.
  • Student som uteblir från mer än ett obligatoriskt moment kan ej bli godkänd på delkursen. Ett (1) frånvarotillfälle ska ersättas av en (skriftlig eller muntlig) uppgift. Försvar av egen uppsats samt opposition på annans uppsats kan dock ej ersättas. Inte heller det s.k. ¾-seminariet kan ersättas. Annan kompensationsuppgift kan förekomma, enligt särskilda anvisningar från examinator.
  • Student som uteblir från fler än ett (1) obligatoriskt moment får närvara vid de missade obligatoriska momenten vid nästa kurstillfälle.
  • Examinator kan besluta om att en examinationsuppgift (skriftlig seminarieuppgift, hemtentamen eller uppsats) som ej uppnår betyget godkänt i vissa fall kan kompletteras med muntlig eller skriftlig uppgift. Sådan uppgift ska inlämnas eller presenteras inom tre arbetsdagar räknat från det att examinatorn förmedlar uppgift.
  • Student har, om särskilda skäl inte föreligger, rätt till handledning på uppsatskursen endast första gången student är registrerad på kursen. Därefter ges handledning endast i mån av resurser.
  • Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.

Betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U) ges. Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs detta betyg på minst 22,5 hp.

Antal examinationstillfällen


Under delkurserna 1 och 2 erbjuds ett ordinarie examinationstillfälle och ett omexaminationstillfälle, därefter får studenten kontakta kursansvarig för överenskommelse om ytterligare examinationstillfälle. Vad gäller delkurs 3 erbjuds ett examinationstillfälle i anslutning till kursen. Därefter finns möjlighet att examineras på uppsamlingstillfällen samt nästkommande kursers examinationstillfällen. Ingen begränsning av det totala antalet omexaminationstillfällen görs.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i en examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Kursen ges som fristående kurs och som del av Försvarshögskolans kandidatprogram.

Försvarshögskolan förbehåller sig rätten att ställa in valbara delkurser om antalet studenter som valt dem understiger 10.

Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.

Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Litteraturlista fastställande datum: 2020-05-14
Abdelal, Rawi, Herrera, Yoshiko M., Johnston, Alastair Iain & & McDermott, Rose (2006). Identity as a Variable. Perspectives on Politics 4(4): 695-711.

Bacon, Edwin (2012) Public Political Narratives: Developing a Neglected Source through the Exploratory Case of Russia in the Putin-Medvedev Era. Political Studies 60: 768-786. (18s)

Beach, Derek & Brun Pedersen, Rasmus (2019) Process-Tracing Methods. 2nd Ed. Michigan: University of Michigan Press, s.1-12. (12s)

Bennett, Andrew (2010) Case study methods: Design, use and comparative advantages, s. 19-48 i Yael Nahmias-Walinsky (2010) Models, Numbers and Cases: Methods for Studying International Relations, Ann Arbor: Michigan University Press. Access online: https://pdfs.semanticscholar.org/7d11/098671a75e7b289fd65adab2eb236c5cf580.pdf?_ga=2.104170240.1888856078.1588683453-654980766.1532953308
Bennett, Andrew (2010) Process Tracing and Causal Inference, i Henry E. Brady & David Collier Rethinking Social Inquiry, 2nd ed. Lanham, MD: Rowman and Littlefield.

Online access:

file:///C:/Users/TF08065/Downloads/Process_Tracing_and_Causal_Inference.pdf

Bergström, Göran & Boréus, Kristina (2017) Analyzing Text and Discourse in the Social Sciences i Analyzing Text and Discourse: Eight Approaches for the Social Sciences. London:Sage. (15 s)

Boin, Arjen, 't Hart, Paul, & McConnell, Allan (2009) Crisis exploitation: political and policy impacts of framing contests. Journal of European Public Policy 16(1): 81-106.

Collier, David (2011) Understanding Process Tracing. Political Science and Politics 44(4): 823-830. (7s)

Conan Doyle, Arthur. The Adventure of Silver Blaze. Originally published in Strand Magazine 4: 645-60. Online access: https://etc.usf.edu/lit2go/40/the-memoirs-of-sherlock-holmes/573/adventure-1-silver-blaze/
Doty, Roxanne (2007) States of Exception on the Mexico–U.S. Border: Security, ‘Decisions’, and Civilian Border Patrols, International Political Sociology 1(2): 113–137.

Eliasson, Annika (2018) Kvantitativ metod från början. Lund: Studentlitteratur. (168 s)

Entman, Robert (1993) ”Toward Clarification of a Fractured Paradigm”, Journal of Communication 43(4): 51-58 (8s)

Esser, Frank & Vliegenthart, Rens (2017) Comparative Research Methods, s. 248-269 i Jörg Matthes The International Encyclopedia of Communication Research Methods. New York: John Wiley and Sons (21s) (Tillgänglig på Canvas)

Grimes, Marcia & Lindahl, Rutger (2005) Myndigheternas handlingsberedskap i Du stora nya värld, tillgänglig på https://som.gu.se/digitalAssets/1294/1294344_445-456.pdf. (12s)
Gustafsson, Karl & Hagström, Linus (2017) What’s the point? Teaching graduate students how to construct political science research puzzles, European Political Science 2017, doi:10.1057/s41304-017-0130-y Tillgänglig på Canvas. (15s)

‘t Hart, Paul, Tindall, Karen & Brown, Christer (2009) Crisis Leadership of the Bush Presidency: Advisory Capacity and Presidential Performance in the Acute Stages of the 9/11 and Katrina Crisis, Presidential Studies Quarterly 39(3): 473-493.

Hellman, Maria & Wagnsson, Charlotte (2017) How can European states respond to Russian information warfare? An analytical framework, European Security 26(2): 153-170. (17s)

Janis, I. (1982, rev. uppl.) Groupthink. Houghton: Mifflin. (351 s)

Naerland, Torgeir (2019) From pleasure to politics: Five functions of watching TV-series for public connection, European Journal of Communication, s. 1-15 DOI:101177/02673231 19894481. (15s)

Nohrstedt, Daniel & Hansén, Dan (2010) Converging under pressure? Counterterrorism policy developments in the European Union member states, Public Administration 88(1) 190-210.

Rawnsley, Gary D. (2015) To Know Us is to Love Us: Public Diplomacy and International Broadcasting in Contemporary Russia and China, Politics 35(3-4): 273-286. (13s) (Tillgänglig på Canvas)

Shepherd, Laura J. (2006) Veiled References: Constructions Of Gender In The Bush Administration Discourse On The Attacks On Afghanistan Post-9/11, International Feminist Journal of Politics 8(1): 19-41.

Strömbäck, Jesper & Dimitrova, Daniela (2011) Mediatization and Media Interventionism: A Comparative Analysis of Sweden and the United States, International Journal of Press/Politics 16(1): 30-49.

Swedberg, Richard (2012) Theorizing in sociology and social science: Turning to the context of discovery. Theory and society 41(1): 1-40.