Kursplan Samhällssäkerhet

Engelskt namn: Societal security

Kurskod:
1SS086
Gäller från termin:
VT 2026
Utbildnings­nivå:
Grundnivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
G1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Statsvetenskap med inriktning mot krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för statsvetenskap och juridik
Ämne:
Statsvetenskap
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Statsvetenskapliga institutionen
Fastställd:
2025-06-11

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + engelska 6 + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1+1a2.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Genom kursen samhällssäkerhet tillgodogör sig studenten insikter om samhällets säkerhet i termer av risker, kriser och katastrofer. Teoretiska diskussioner varvas med jämförande empiriska studier av hur samhällen producerar risker och sårbarheter, och hur krishanteringsförmåga, resiliens och riskreducering skapas och utvecklas. Härmed möjliggörs kunskap och förståelse för samhällssäkerhet. När det gäller färdighetsträning och värderingsförmåga fästs i denna kurs vikt vid att skapa möjlighet för studenten att utveckla sin förmåga att muntligen introducera och presentera en frågeställning. I anslutning till kursen ges såväl litteraturanknutna som fristående föreläsningar. Undervisningen består i övrigt av seminarier. Examination sker genom seminarier och genom en skriftlig salstentamen.

Undervisningsform


  • Seminarier
  • Föreläsningar

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse
  • redogöra för och visa skillnader och likheter mellan centrala teoretiska begrepp inom katastrof- och krishanteringsforskning;

Färdighet och förmåga
  • använda centrala teoretiska begrepp för att analysera aktuella samhällssäkerhetsfrågor i Sverige samt i ett jämförande internationellt perspektiv;

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • beskriva och kritiskt värdera hur beredskap för risk- och krishantering är organiserad i politik och förvaltning i Sverige samt i ett jämförande internationellt perspektiv.

Examinationsformer

Examination sker genom en skriftlig salstentamen. Aktivt deltagande är obligatoriskt vid samtliga seminarier.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt ska kunna uppnås. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Studenten har tre dagar för komplettering efter det att kompletteringsuppgift meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Betyg


Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG).

För betyget Godkänd (G) krävs G på seminarier och den skriftliga salstentamen och för betyget Väl Godkänd (VG) krävs utöver kraven för G, VG på den skriftliga salstentamen.

Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

Antal examinationstillfällen


I kursen erbjuds ett ordinarie examinationstillfälle och ett omexaminationstillfälle. Därefter finns möjlighet att examineras på nästkommande kursers examinationstillfällen. Det sker ingen begränsning av antalet examinationstillfällen.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

  • Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
  • Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
  • Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Litteraturlista fastställande datum: 2023-04-25
Böcker:
Baez Ullberg, Susann & Per Becker (Red.) (2016) Katastrofriskreducering: Perspektiv, praktik, potential. Lund: Studentlitteratur.

Bondesson, Sara, Fredrik Bynander & Helena Hermansson (2019) Att samverka i kris: vanliga människor i ovanliga situationer. Lund: Nordic Academic Press.

Tierney, Kathleen (2014) The social roots of risk: Producing disasters, promoting resilience. Stanford, CA: Stanford University Press.

Artiklar:
Centrum för totalförsvar och samhällets säkerhet (CTSS). (2021) "Förutsättningar för krisberedskap och totalförsvar i Sverige". Försvarshögskolan.

Johnson, Branden B. & Brandon Swedlow (2021) "Cultural Theory’s Contributions to Risk Analysis: A Thematic Review with Directions and Resources for Further Research". Risk Analysis, 41(3), 429-455.

Siegrist, Michael & Joseph Arvai (2020) "Risk Perception: Reflections on 40 Years of Research". Risk Analysis, 40(S1), 2191-2206.

Sudmeier-Rieux, Karen I. (2014) "Resilience – an emerging paradigm of danger or of hope?" Disaster Prevention and Management, 23(1), 68-80.

Sultana, Farhana. (2010). "Living in hazardous waterscapes: Gendered vulnerabilities and experiences of floods and disasters". Environmental Hazards, 9(1), 43-53.
Litteraturlista fastställande datum: 2024-10-24


Böcker:
Baez Ullberg, Susann & Per Becker (Red.) (2016). Katastrofriskreducering: Perspektiv, praktik, potential. Lund: Studentlitteratur.
Bondesson, Sara, Fredrik Bynander & Helena Hermansson (2019). Att samverka i kris: vanliga människor i ovanliga situationer. Lund: Nordic Academic Press.
Tierney, Kathleen (2019). Disasters: A sociological approach. Cambridge: Polity Press.
Artiklar:
Centrum för totalförsvar och samhällets säkerhet (CTSS) (2023). Förutsättningar för krisberedskap och totalförsvar i Sverige. Försvarshögskolan.
Johnson, Branden B. & Brandon Swedlow (2021) "Cultural Theory’s Contributions to Risk Analysis: A Thematic Review with Directions and Resources for Further Research". Risk Analysis, 41(3), 429-455.
Siegrist, Michael & Joseph Arvai (2020) "Risk Perception: Reflections on 40 Years of Research". Risk Analysis, 40(S1), 2191-2206.
Sudmeier-Rieux, Karen I. (2014) "Resilience – an emerging paradigm of danger or of hope?" Disaster Prevention and Management, 23(1), 68-80.
Sultana, Farhana. (2010). "Living in hazardous waterscapes: Gendered vulnerabilities and experiences of floods and disasters". Environmental Hazards, 9(1), 43-53.