Kursplan Fördjupningskurs i kvalitativa och kvantitativa metoder med vetenskapsteori
Engelskt namn: Advanced qualitative and quantitative methods with scientific theory
Kurskod:
2LL008
Gäller från termin:
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1F
Betygsskala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för säkerhet, strategi och ledarskap
Ämne:
Ledarskap under påfrestande förhållanden
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2020-03-10
Behörighetskrav
Studenten ska ha uppnått minst Godkänd (G) på kursen Kvalitativa och kvantitativa metoder med vetenskapsteori.
Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg
Kursen bygger vidare på kursen Kvalitativa och kvantitativa metoder med vetenskapsteori och syftar till att ytterligare fördjupa studentens metodologiska kunskaper och färdigheter inom både kvalitativ och kvantitativ metod. Under kursen ligger tyngdpunkten på den övergripande forskningsdesignen i förhållande till vetenskapsteoretiska perspektiv och olika metodologiska och etiska överväganden. Kursen utgår ifrån forskningsfrontens och forskningsproblemets centrala betydelse för utformningen av forskning och även för dess bidrag till kunskapsutvecklingen.
Undervisningen består av föreläsningar om kvalitativa och kvantitativa metoder med vetenskapsteori samt seminarier med diskussioner om utförandet av forskning med relevans för huvudområdet.
Seminarier
Föreläsningar
Undervisningen består av föreläsningar om kvalitativa och kvantitativa metoder med vetenskapsteori samt seminarier med diskussioner om utförandet av forskning med relevans för huvudområdet.
Undervisningsformer
Seminarier
Föreläsningar
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:
- granska vetenskaplig litteratur med fokus på sambandet mellan problemställning, metod, resultat och dess relevans för kunskapsutvecklingen inom huvudområdet
- analysera utförande av forskning utifrån forskningsetiska principer samt motivera och argumentera för val av ställningstagande
- självständigt analysera och syntetisera befintliga forskningsresultat i syfte att identifiera forskningsproblem och visa på behov av ny kunskap inom huvudområdet
- självständigt utforma en relevant forskningsdesign och kunna motivera och argumentera för denna.
Examinationsformer
Examination
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng
Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd
Kursen examineras genom en individuell skriftlig uppgift samt vid ett examinerande seminarium genom muntligt försvar av den individuella skriftliga uppgiften och opponering på annan students skriftliga uppgift.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast fem arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga.
Sent inkomna examinationer bedöms inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betyg för kursen ges i en tregradig betygsskala, Väl godkänt (VG) Godkänt (G) eller Underkänt (U). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
För att erhålla betyget Godkänt (G) på kursen krävs att studenten uppnår betyget Godkänt (G) på kursens alla examinerande moment.
För att erhålla betyget Väl godkänt (VG) på kursen krävs, utöver krav för G, att studenten uppnår betyget VG på den individuella skriftliga uppgiften.
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng
Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd
Kursen examineras genom en individuell skriftlig uppgift samt vid ett examinerande seminarium genom muntligt försvar av den individuella skriftliga uppgiften och opponering på annan students skriftliga uppgift.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast fem arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga.
Sent inkomna examinationer bedöms inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betyg
Betyg för kursen ges i en tregradig betygsskala, Väl godkänt (VG) Godkänt (G) eller Underkänt (U). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
För att erhålla betyget Godkänt (G) på kursen krävs att studenten uppnår betyget Godkänt (G) på kursens alla examinerande moment.
För att erhålla betyget Väl godkänt (VG) på kursen krävs, utöver krav för G, att studenten uppnår betyget VG på den individuella skriftliga uppgiften.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i en examen vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd pga funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
Kursen ges inom ramen för mastersprogrammet i ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet. Kursen kan även komma att ges som fristående kurs.
Kursen kan komma att ges helt eller delvis på engelska.
Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd pga funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
Kursen ges inom ramen för mastersprogrammet i ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet. Kursen kan även komma att ges som fristående kurs.
Kursen kan komma att ges helt eller delvis på engelska.
Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.