Sök

Sök

Kursplan Metodologi och forskningsdesign

Engelskt namn: Methodology and Research Design

Kurskod:
2LL067
Gäller från termin:
VT 2026
Utbildnings­nivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1F
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för ledarskap och ledning
Ämne:
Ledarskap och ledning
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott
Fastställd:
2025-08-20

Behörighetskrav

Studenten ska ha uppnått minst Godkänd (G) på kursen Kvalitativa och kvantitativa metoder med vetenskapsteori.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Kursen bygger vidare på kursen Kvalitativa och kvantitativa metoder med vetenskapsteori och syftar till att studenten ska fördjupa sina metodologiska kunskaper, färdigheter och förhållningssätt. Fördjupningen innebär att tyngdpunkten i kursen utgörs av forskningsdesign, vetenskapsteoretiska perspektiv och forskningsetiska aspekter. Undervisningen består av föreläsningar om hur olika metodologiska vägval, samt vetenskapsteoretiska ansatser och forskningsetiska överväganden påverkar forskningsdesignens utformning. Under seminarier utforskar studenten metodologiska frågor som är centrala för utförandet av forskning med relevans för huvudområdet. Kursen avslutas med att studenten i en salstentamen får möjlighet att visa sina metodologiska kunskaper, färdigheter och förhållningssätt.

Undervisningsformer


Föreläsningar

Seminarier

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse
  • förklara grundläggande metodologiska och vetenskapsteoretiska begrepp
  • relatera vetenskapsteoretiska utgångspunkter till forskningsdesign, metodologiska val och möjliga ställningstaganden

Färdighet och förmåga
  • granska vetenskaplig litteratur med fokus på sambandet mellan problemställning, metod och resultat inom ledarskap och ledning
  • analysera befintliga forskningsresultat i syfte att identifiera forskningsproblem och visa behov av ny kunskap inom ledarskap och ledning
  • formulera en vetenskaplig frågeställning utifrån på förhand metodologiska och/eller vetenskapliga givna ramar

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • motivera ställningstaganden i forskningsprocessen (egna såväl som andras) med utgångspunkt i forskningsetiska principer.

Examinationsformer

Kursen examineras genom tre examinerande seminarier om 1.5 hp vardera samt en individuell digital salstentamen om 3 hp. Seminarierna examineras genom en förberedande uppgift samt aktivt deltagande under seminariet. Omexamination av seminarier sker genom uppsamlingsseminarier. Skriftlig ersättningsuppgift tillämpas inte på denna kurs.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast fem arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Betyg


Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

För att erhålla betyget Godkänt (G) på kursen krävs att studenten uppnår betyget Godkänt (G) på kursens alla examinerande moment i form av seminarier samt på den individuella salstentamen.

För att erhålla betyget Väl godkänt (VG) på kursen krävs, utöver kraven för betyget G, att studenten uppnår betyget VG på den individuella salstentamen.

Antal examinationstillfällen


Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

  • Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
  • Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
  • Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
  • Kursen ersätter kursen 2LL030.