Sök

Sök

Kursplan Politisk psykologi i krisskeenden

Engelskt namn: Political Psychology and Crisis Management

Kurskod:
2SS066
Gäller från termin:
VT 2026
Utbildnings­nivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Statsvetenskap med inriktning mot krishantering och internationell samverkan
Institution:
Institutionen för statsvetenskap och juridik
Ämne:
Statsvetenskap
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på engelska.
Fastställande instans:
Statsvetenskapliga institutionen
Fastställd:
2025-09-04

Behörighetskrav

Antagen till masterprogrammet i politik och krig eller till forskarutbildning i statsvetenskap med inriktning krishantering och säkerhet.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Kursens grundläggande antagande är att det krävs insikter i både psykologiska och institutionella perspektiv för att förstå ageranden och ställningstaganden i krisskeenden. Kriser handlar ofta om snabba förändringar i oönskad riktning eller allvarliga händelser med omfattande konsekvenser för många människor eller grupper. Sådana skeenden tvingar fram svåra och värdeladdade prioriteringar av resurser. Dessa formas i sin tur av individuella förmågor och kunskaper hos beslutsfattare i samspelet med grupper och nätverk i den institutionella miljön. Kursen fördjupar sig i några akademiska diskurser som har varit tongivande för samtida forskning inom beslutsteori, policyskapande och krishantering. Kursen inleds med en översikt av politisk psykologi som vetenskapligt område och fokuserar sedan på den institutionella och politiska kontextens roll för beslutsfattande och policyskapande. Kursen erbjuder således ett flertal analytiska verktyg som kan användas för att förstå samspelet mellan psykologiska och institutionella faktorer såsom de manifesteras i krishanteringsprocesser. Centrala kunskapsområden som berörs är ledarskap och ledarstil, samarbete och samverkan (inklusive beslutsfattande och gruppdynamiker), kognition och emotion (inklusive analogitänkande) och probleminramning.

Kursen består av föreläsningar och seminarier. Studenten ska även granska fall av beslutsprocesser och utifrån dessa identifiera faktorer och förhållanden som bidrar till politikens utfall.

Undervisningsformer


  • Seminarier
  • Föreläsningar

Mål

Vid kursens slut förväntas studenten kunna:

  • Kritiskt redogöra för, analysera och diskutera bidrag till forskningslitteraturen om krishantering och politisk psykologi,
  • Utvärdera dessa ansatser med avseende på metodanvändning och användbarhet för enskilda problemställningar inom ämnesområdena,
  • Identifiera och utvärdera teoretiska likväl som praktiska problem och lösningar inom områdena krishantering och politisk psykologi.

Examinationsformer

Examination sker genom en skriftlig salstentamen, samt genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänd på kursen ska kunna uppnås. Komplettering ska genomföras senast tre arbetsdagar efter att besked om komplettering meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Betyg


Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). Betygskriterier förmedlas senast vid kursstart.

För att få betyget Väl Godkänd (VG) i kursen måste studenten aktivt delta i de obligatoriska seminarierna och få betyget Väl Godkänd på den skriftliga salstentamen.

För att få betyget Godkänd (G) på kursen måste studenten aktivt delta i de obligatoriska seminarierna och få betyget Godkänd på den skriftliga salstentamen.

Antal examinationstillfällen


Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

  • Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
  • Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
  • Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
Litteraturlista fastställande datum: 2020-11-01
Boin, A., ‘t Hart, P., McConnell, A. & Preston, T. (2010). “Leadership Style, Crisis Response and Blame Management: The Case of Hurricane Katrina”, Public Administration, 88(3): 706-723.

Brändström, A., Bynander, F. and Hart, P.T., (2004). Governing by looking back: Historical analogies and crisis management, Public Administration, 82, 1, pp.191-210.

Cottam, M.L., Dietz-Uhler, B., Mastor, E. & Preston, T. (2004/2010/2015). Introduction to Political Psychology. Mahwah, NJ: Erlbaum.

Greenstein, F. I. (1992). “Can personality and Politics be Studied Systematically?”, Political Psychology, 13(1): 105-128.

Kaarbo, J. & Kenealy, D. (2017). Precedents, parliaments, and foreign policy: historical analogy in the House of Commons vote on Syria, West European Politics, 40, 1, pp. 62-79

Schafer, M. & Crichlow, S. (2010). Groupthink vs. High-Quality Decision Making in International Relations, NY: Columbia University Press (304p)

Stone, D. (2012). Policy Paradox: The Art of Political Decision Making. 3rd ed. New York: Norton. (385p)