Sök

Sök

Kursplan Komplexa system i multidomänoperationer

Engelskt namn: Complex Systems in Multidomain Operations

Kurskod:
2UF038
Gäller från termin:
VT 2026
Utbildnings­nivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
6.0 hp
Fördjupning:
A1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Försvarssystem
Institution:
Institutionen för försvarssystem
Ämne:
Försvarssystem
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott
Fastställd:
2025-01-21

Behörighetskrav

Då kursen ges som uppdragsutbildning finns inga behörighetskrav. Deltagaren rekommenderas ha följande förkunskaper:

Grundläggande behörighet samt genomgånget Officersprogram eller motsvarande kompetens.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Kursen syftar till att deltagaren ska utveckla sin kompetens inom militär förmågeutveckling samt tillföra ytterligare perspektiv och analysverktyg som stöd för dennes beslutsfattande. Den bidrar dels till att deltagaren breddar sin kompetens avseende studiet av multidomänoperationer, där fokus i kursen är teknikens inverkan och betydelse, dels till att fördjupa deltagarens kompetens avseende förmågeutveckling och industrisamverkan. Kursen behandlar för försvarssystem centrala teoretiska perspektiv och metoder.

Kursens pedagogiska upplägg bygger på självständiga litteraturstudier som grund för kursens läraktiviteter. Kursens läraktiviteter utgör inledningsvis föreläsningar och gästföreläsningar, i vilka centrala koncept, modeller, metoder och systemperspektiv på militär förmågeutveckling presenteras. Därefter seminariebehandlas dessa dimensioner, samt de i den militära förmågeutvecklingen ingående aktörernas (dvs. myndigheter, industri och lärosäten) förutsättningar och drivkrafter. Vidare får deltagaren möjlighet att undersöka teknikutvecklingens påverkan på krigföringen genom ett framåtblickande teknikspel inom ramen för ett multidomänoperationsscenario. Kursen avslutas med att deltagaren löser en individuell skriftlig inlämningsuppgift i vilken resultatet från teknikspelet diskuteras och värderas.

Undervisningsformer 
Självständiga litteraturstudier

Föreläsningar

Seminarier

Grupparbete (Teknikspel)

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas deltagaren kunna:

Kunskap och förståelse
  • beskriva och förklara teorier och modeller för relationen mellan koncepten teknik, system, förband, förmåga, effekt

  • beskriva och förklara livscykelmodeller för militär förmågeutveckling, från ett militärt problem, eller möjlighet, till avveckling av förmågan, inkluderande de statliga myndigheternas samverkan med industri och lärosäten

Färdighet och förmåga
  • tillämpa metoder för att modellera, analysera och värdera framtida teknologiers militära nytta i multidomänoperationer

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • diskutera konsekvenser av myndigheternas, industriernas och lärosätenas förutsättningar och drivkrafter inom ramen för militär förmågeutveckling

  • värdera teknikrelaterade studiers kunskapsbidrag i både vetenskapliga och operativa sammanhang.

Examinationsformer

Inlämningsuppgift
Omfattning: 6,0 Högskolepoäng

Kursen examineras genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier, ett grupparbete (teknikspel), samt en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på en uppgift ska kunna uppnås, t.ex. i händelse av att deltagaren varit frånvarande från seminarium eller teknikspel. Deltagare disponerar tio arbetsdagar för komplettering efter det att en kompletteringsuppgift meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Sent inkomna skriftliga inlämningsuppgifter betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG).

För betyget Godkänd (G) krävs godkänt betyg på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften, samt aktivt deltagande i de obligatoriska seminarierna och grupparbetet.

För betyget Väl Godkänd (VG) krävs, utöver krav för betyget godkänd (G), betyget väl godkänt på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.

Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har deltagaren rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

  • Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
  • Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Litteraturlista fastställande datum: 2025-10-30
Kenneth E. Boulding (1956). “General Systems Theory - The Skeleton of Science”. In: Management Science 2.3, pp. 197–208. https://www.jstor.org/stable/pdf/2627132.pdf
Herbert A. Simon (1962). “The Architecture of Complexity”. In: Proceedings of the American Philosophical Society 106.6, pp. 467–482. https://www.jstor.org/stable/985254
Horst W. J. Rittel and Melvin M. Webber (June 1973). “Dilemmas in a general theory of planning”. In: Policy Sciences 4.2, pp. 155–169. issn: 1573-0891. https://doi.org/10.1007/BF01405730
Eric C. Honour (June 2004). “Understanding the Value of Systems Engineering”. In: INCOSE International Symposium 14.1. Publisher: Wiley-Blackwell, pp. 1207–1222. issn: 23345837. https://doi.org/10.1002/j.2334-5837.2004.tb00567.x
Michael C. Jackson (2009). Fifty years of systems thinking for management. Journal of the operational research society, 60(sup1), S24-S32. https://doi.org/10.1057/jors.2008.176
“The invention of invention” in Martin van Creveld (2010). Technology and war: From 2000 BC to the present. Simon and Schuster.

Keith Hartley (2007). "The arms industry, procurement and industrial policies." Handbook of defense economics 2: 1139-1176. https://doi.org/10.1016/S1574-0013(06)02033-3
Michael C Horowitz. and Shira Pindyck (2023). "What is a military innovation and why it matters." Journal of Strategic Studies 46.1: 85-114. https://doi.org/10.1080/01402390.2022.2038572
Matthew Cilli et al. (2015). "A systems engineering perspective on the revised defense acquisition system." Systems Engineering 18.6: 584-603. https://doi.org/10.1002/sys.21329