Kursplan Metoder för forskning och utveckling: neopositivistiska (förklarande) ansatser
Engelskt namn: Methods for Research and Development: Neopositivistic (explanatory) Approaches
Kurskod:
2UK056
Gäller från termin:
HT 2025
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1F
Betygsskala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Krigsvetenskap
Institution:
Institutionen för krigsvetenskap
Ämne:
Krigsvetenskap
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott
Fastställd:
2025-03-18
Behörighetskrav
Då kursen ges som uppdragsutbildning behövs inga behörighetskrav. Deltagaren rekommenderas ha: grundläggande behörighet, genomgånget Officersprogram eller liknande, samt genomgången kurs Metod och problemlösning.
Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg
Syftet med kursen är att ge deltagaren möjlighet att uppnå: (1) en fördjupad förmåga att förstå, kritiskt granska och tillämpa vetenskapliga metoder, (2) en fördjupad kunskap om de vetenskapsfilosofiska grunderna inom förklarande samhällsvetenskapliga ansatser och dessas begränsningar, samt (3) förbereda sig inför arbetet med ett självständigt arbete på magister- eller masternivå. Centralt i kursen är att deltagaren fördjupar sin förmåga att, med ett kritiskt förhållningssätt, kunna både värdera tillämpningen av och själv tillämpa olika teoretiska perspektiv och metodologiska verktyg. Vidare fördjupar deltagaren sina färdigheter att bedöma analytiska verks vetenskapliga bidrag och relevans. Kursen möjliggör för deltagaren att fördjupa sina färdigheter inom vetenskapsteori, kvantitativa och kvalitativa förklarande metoder, ett kritiskt förhållningssätt till analys och metod, samt skapar en introduktion till god forskningssed och forskningsetiska ställningstaganden. Vidare skapar kursen möjligheter för deltagaren att fördjupa sina kunskaper och färdigheter för att självständigt tillämpa teorier och metoder för problemlösning relevanta för den militära professionen och för att kunna följa och bidra till kunskapsutvecklingen inom krigsvetenskapen. Löpande genom kursen studeras hur olika former av systematiskt genomförda undersökningar kan besvara frågeställningar inom såväl den vetenskapliga debatten som beträffande professionsnära problem eller utvärderingar.
Genom föreläsningar, seminarier och självstudier bygger deltagaren fördjupad förståelse för hur de neopositivistiska vetenskapliga metoderna och teorierna är strukturerade, hur dessa tillämpas, samt hur forskningsprocessen är uppbyggd. Genom att i kursens seminarier kritiskt granska vetenskapliga teorier och metoders tillämpbarhet för att lösa problem som har inom- och utomvetenskaplig relevans, vidareutvecklar deltagaren sin vetenskapliga metodkompetens. I seminarier utvecklar deltagaren sin förmåga att självständigt identifiera och tillämpa lämpliga
metoder för problemlösning. Kursen examineras genom deltagande i seminarier samt inlämning av en skriftlig uppgift.
Föreläsningar
Självständiga litteraturstudier
Seminarier
Genom föreläsningar, seminarier och självstudier bygger deltagaren fördjupad förståelse för hur de neopositivistiska vetenskapliga metoderna och teorierna är strukturerade, hur dessa tillämpas, samt hur forskningsprocessen är uppbyggd. Genom att i kursens seminarier kritiskt granska vetenskapliga teorier och metoders tillämpbarhet för att lösa problem som har inom- och utomvetenskaplig relevans, vidareutvecklar deltagaren sin vetenskapliga metodkompetens. I seminarier utvecklar deltagaren sin förmåga att självständigt identifiera och tillämpa lämpliga
metoder för problemlösning. Kursen examineras genom deltagande i seminarier samt inlämning av en skriftlig uppgift.
Undervisningsformer
Föreläsningar
Självständiga litteraturstudier
Seminarier
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas deltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kunskap och förståelse
- uppvisa fördjupad kunskap och förståelse rörande relationen mellan teori- och metodtillämpning samt vetenskapsteoretiska perspektiv och begrepp
Färdighet och förmåga
- tillämpa vetenskapliga teorier och metoder för att lösa problem av vetenskaplig och professionsnära art
- bedöma hur metoder och teorier tillämpas i vetenskapliga-, utrednings- och utvärderingsarbeten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera de möjligheter och begränsningar som erbjuds av teoretiska och metodologiska ramverk med förklarande ansats i att utveckla den militära praktiken
- självständigt och tillsammans med andra reflektera kring vikten av god forskningssed och forskningsetiska ställningstaganden.
Examinationsformer
Inlämningsuppgift
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng
Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd
Kursen examineras genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier, samt genom en skriftlig inlämningsuppgift.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på en uppgift ska kunna uppnås. Deltagare disponerar tio arbetsdagar för komplettering efter det att en kompletteringsuppgift meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Sent inkommen skriftlig inlämningsuppgift betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betygsättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
För betyget Godkänd (G) krävs godkänt betyg på den skriftliga inlämningsuppgiften samt aktivt deltagande i obligatoriska seminarier.
För betyget Väl godkänd (VG) krävs, utöver krav för betyget Godkänd (G), Väl Godkänd (VG) på den skriftliga inlämningsuppgiften.
Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng
Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd
Kursen examineras genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier, samt genom en skriftlig inlämningsuppgift.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på en uppgift ska kunna uppnås. Deltagare disponerar tio arbetsdagar för komplettering efter det att en kompletteringsuppgift meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Sent inkommen skriftlig inlämningsuppgift betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betyg
Betygsättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
För betyget Godkänd (G) krävs godkänt betyg på den skriftliga inlämningsuppgiften samt aktivt deltagande i obligatoriska seminarier.
För betyget Väl godkänd (VG) krävs, utöver krav för betyget Godkänd (G), Väl Godkänd (VG) på den skriftliga inlämningsuppgiften.
Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har deltagaren rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.
Övriga föreskrifter
- Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
- Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.