Kursplan Ledarskap, organisation och beslutsfattande

Engelskt namn: Leadership, Organization and Decision-making

Kurskod:
2UL043
Gäller från termin:
VT 2025
Utbildnings­nivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för ledarskap och ledning
Ämne:
Ledarskap och ledning
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott
Fastställd:
2025-02-28

Behörighetskrav

Då kursen ges som uppdragsutbildning finns inga behörighetskrav. Deltagaren rekommenderas ha följande förkunskaper:

Grundläggande behörighet samt genomgånget Officersprogram eller motsvarande kompetens.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Kursens syfte är att deltagaren ska fördjupa sin kunskap om forskningsfälten ledarskap, organisation och beslutsfattande. I kursen utvecklar deltagaren sin förmåga att, utifrån teori, praktik och egen erfarenhet, beskriva och använda aktuell forskning för att fördjupa och utveckla sina kunskaper och sin förmåga att fatta beslut i en militär kontext. Dessutom ska deltagaren kritiskt diskutera och relatera ledarskap, organisation och beslutsfattande i en vidare samhällskontext. Utöver det förekommer analys av valda beslutsdokument utifrån såväl vetenskapliga som professionsbaserade kunskaper. Ett viktigt moment i denna kurs är sambanden mellan vetenskap, professionsbaserad kunskap samt deltagarens egen reflektion kring dessa.

Kursen genomförs huvudsakligen med fokus på litteraturstudier. Kursen inleds med föreläsningar och inläsning av litteratur som introducerar deltagaren till forskningsfälten ledarskap, organisation och beslutsfattande. Kursen omfattar sedan självstudier och en skriftlig examination i form av en inlämningsuppgift. I ett avslutande seminarium presenterar deltagaren den skriftliga inlämningsuppgiften, och seminariedeltagarna diskuterar kritiskt varandras texter. Därefter färdigställs inlämningsuppgiften för inlämning.

Undervisningsformer 


  • Föreläsningar
  • Litteraturstudier
  • Självstudier
  • Seminarium

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas deltagaren kunna:

Kunskap och förståelse
  • tolka och kritiskt diskutera forskning och teoribildningar om ledarskap, organisation och beslutsfattande i en militär kontext, samt i en vidare samhällskontext

Färdighet och förmåga
  • självständigt analysera valda beslutsdokument utifrån såväl vetenskapliga som professionsbaserade kunskaper i en militär kontext

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • skriftligt och muntligt presentera och diskutera sina, och kritiskt granska andras, vetenskapliga och praktiska utmaningar i en militär kontext.

Examinationsformer

Examination sker genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift och genom aktivt deltagande vid kursens obligatoriska seminarium.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget Godkänd (G) på kursen ska kunna uppnås. För skriftlig inlämningsuppgift ska komplettering inlämnas senast tio arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats. Frånvaro från seminarium eller deltagande som ej uppnår godkänt resultat kan kompletteras med muntlig eller skriftlig uppgift. Sådan uppgift ska inlämnas eller presenteras inom tre arbetsdagar räknat från det att examinatorn förmedlar uppgift.

Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Betyg


Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG).

För betyget Godkänd krävs godkänt resultat på skriftlig inlämningsuppgift samt godkänt aktivt deltagande vid kursens obligatoriska seminarium. För betyget Väl Godkänd krävs, utöver kraven för Godkänd, väl godkänt resultat på skriftlig inlämningsuppgift.

Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

Antal examinationstillfällen


Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har deltagaren rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

  • Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
  • Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Litteraturlista fastställande datum: 2025-01-19
  • Ahrenfelt, B. (2013). Förändring som tillstånd: *För individer, grupper och organisationer.* Studentlitteratur.
  • Alvesson, M., & Spicer, A. (2012). Critical leadership studies: The case for critical performativity. *Human relations,* 65(3), 367-390.
  • Alvinius, A., & Wallenius, C. (2021). Covid-19 som en strukturell beslutsutmaning i vård-och omsorgssektorn. *Socialmedicinsk tidskrift,* 98(1), 82-90.
  • Alvinius, A., Nilsson, S., Sjölén, C., & Larsson, G. (2023). Organizational Changes and their Presumptive Effect on the Military Families. *Scandinavian Journal of Military Studies*, *6*(1).
  • Alvinius, A., Ohlsson, A., & Larsson, G. (2020). Organizational challenges and leaders’ coping strategies: a qualitative study of Swedish military staff organization. *Journal of Military Studies*, 9(1), 24-33.
  • Bacchi, C. (2012). Why study problematizations? Making politics visible. *Open Journal of Political Science,* 2(01), 1-8
  • Bacchi, C., & Eveline, J. (2010). *Mainstreaming politics: Gendering practices and feminist theory*. University of Adelaide Press.
  • Dean Jr, J. W., & Sharfman, M. P. (1996). Does decision process matter? A study of strategic decision-making effectiveness. *Academy of Management Journal,* 39(2), 368-392.
  • Dinh, J. E., Lord, R. G., Gardner, W. L., Meuser, J. D., Liden, R. C. & Hu, J. (2014). Leadership theory and research in the new millennium: Current theoretical trends and changing perspectives. *The Leadership Quarterly,* 25(1), 36-62.
  • Jacobsen, D. I. (2021). *Organisationsförändringar och förändringsledarskap*. Studentlitteratur.
  • Kaiser, R. B., Hogan, R., & Craig, S. B. (2008). Leadership and the fate of organizations. *American Psychologist,* 63(2), 96-110.
  • Kalkman, J. P., Kerstholt, J. H., & Roelofs, M. (2018). Crisis response team decision-making as a bureau-political process. *Journal of Contingencies and Crisis Management*, 26(4), 480-490.
  • Linehagen, F. (2022). Collective agreement as investment in women in the Swedish Armed Forces. A critical discourse analysis. *Journal of Gender Studies,* 31(3), 364-376.
  • Wallenius, C. (2017). Beslut under osäkerhet. I A. Enander & M. Börjesson (Eds.) *Rustad för risk: Riskpsykologi för militärer och insatsorganisationer* (pp. 163-178). Studentlitteratur.
  • Wallenius, C., & Brandow, C. (2017). How (Not) to Implement an Unpopular Decision: A Case-Study of the Swedish Armed Forces. *Res Militaris*, 7(1), 1-12.