Kursplan Teori och metod, militärhistoria

Engelskt namn: Theory and Method, Military History

Kurskod:
2UM003
Gäller från termin:
VT 2025
Utbildnings­nivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Historia med inriktning mot militärhistoria
Institution:
Institutionen för Militärhistoria
Ämne:
Historia med inriktning mot militärhistoria
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott
Fastställd:
2024-05-21

Behörighetskrav

Då kursen ges som uppdragsutbildning finns inga behörighetskrav. Deltagaren rekommenderas ha följande förkunskaper: Grundläggande behörighet samt genomgånget Officersprogram eller motsvarande kompetens.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Syftet med kursen är att deltagaren ska fördjupa sina kunskaper och färdigheter i historievetenskaplig teori och metod. Under kursen arbetar deltagaren därför med att pröva och applicera teoretiska perspektiv samt arbeta metodologiskt med källmaterial relaterat till det framtida uppsatsarbetet.

Under kursen introduceras vetenskapliga teorier och metoder genom föreläsningar för att ge deltagaren möjlighet att skapa en bred kunskap rörande teorier och metoder inom historievetenskapen. Här ingår även historiografiska perspektiv och arkivkunskap. Kursens tematik kopplas också till praktiska övningar under seminarier för att deltagaren självständigt ska ges möjlighet att arbeta med kvalificerade vetenskapliga uppgifter. Under kursen skriver deltagaren också individuella PM som ger möjlighet att fördjupa kunskaperna avseende källarbete, teoretiska perspektiv och metodologiska inriktningar. Genom kursens läraktiviteter bygger deltagaren erforderliga kunskaper och färdigheter för att självständigt identifiera källmaterial, tillämpa olika metoder och teorier samt bedöma teoriers och metoders förklaringskraft.

Kursens tematik som introduceras genom föreläsningar fördjupas därmed genom självstudier, individuella PM och seminariediskussioner.

Undervisningsformer
Seminarier

Föreläsningar

Självstudier

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas deltagaren kunna:

Kunskap och förståelse
  • visa breddad kunskap och förståelse avseende källanvändning samt teori- och metodtillämpning på det militärhistoriska forskningsområdet
  • visa fördjupad kunskap om olika vetenskapliga metoders fördelar och nackdelar

Färdighet och förmåga
  • självständigt identifiera källmaterial, behov av teori samt tillämpa metoder i historiska undersökningar
  • visa teoretisk och metodologisk färdighet för att självständigt arbeta med kvalificerad forskningsverksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • göra bedömningar med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter rörande val av teori och metod i militärhistoria
  • identifiera behov av ytterligare kunskap på det teoretiska och metodologiska området, samt att ta ansvar för egen kunskapsutveckling på detta färdighetsområde.

Examinationsformer

Teori och metod 
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng

Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd

Kursen examineras genom aktivt och konstruktivt deltagande i obligatoriska seminarier samt genom individuella skriftliga PM. För seminarier används betygsskalan U och G, och för PM används betygsskalan U, G och VG.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Studenten har tio arbetsdagar för komplettering efter det att kompletteringsuppgift meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs att betyget G uppnås på kursens individuella skriftliga PM och betyget G på seminarier. För betyget Väl godkänd (VG) på kursen krävs, utöver kraven för betyget Godkänd (G), även att betyget VG uppnås på majoriteten av kursens individuella skriftliga PM.

Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

  • Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
  • Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Litteraturlista fastställande datum: 2025-03-12
Teori och metod, militärhistoria

Övergripande litteratur 
Claus, Peter & Marriot, John, History. An introduction to Theory, Method and Practice (urval ca. 300 s).
Tamm, Marek & Burke, Peter (red.), Debating new approaches to history, Bloomsbury Academic, London, 2019 (urval ca. 200 s).
Vetenskapsfilosofi och metod
Bergwik, Staffan, Linn Holmberg, and Karin Dirke. Konsten Att Kontextualisera: Om Historisk Förståelse och Meningsskapande. Vol. 3. Stockholm University Press, 2022 (urval ca. 50 s).
Koselleck, Reinhart, Erfarenhet, tid och historia: om historiska tiders semantik, Daidalos, Göteborg, 2004 (urval ca. 100 s).
Strukturalism
Bourdieu, Pierre. “What Makes a Social Class? On The Theoretical and Practical Existence Of Groups.” Berkeley Journal of Sociology 32 (1987): 1–17.
Elias, Norbert & Jephcott, Edmund, The civilizing process, [New ed.], Blackwell, Oxford, 1994 (urval ca. 100 s).
Field, Geoffrey G., Blood, sweat, and toil: remaking the British working class, 1939-1945, Oxford University Press, Oxford, 2011 (urval ca. 30 s).
Habermas, Jürgen, Borgerlig offentlighet: kategorierna "privat" och "offentligt" i det moderna samhället, 4. uppl., Arkiv, Lund, 2003 (urval ca. 50 s).
Larsson, Esbjörn, Från adlig fostran till borgerlig utbildning. Kungliga Krigsakademien 1792–1866, Uppsala University Press, Uppsala 2005, (urval 39 s).
Petersson, Erik, Vadstena krigsmanshus: en studie av den svenska kronans inrättning för sårade och gamla soldater cirka 1640–1780, Linköpings universitet, Linköping, 2017 (urval 21 s).
Tilly, Charles. “War Making and State Making as Organized Crime.” i Bringing the State Back In, edited by Peter B. Evans, Dietrich Rueschemeyer, and Theda Skocpol, 169–91. Cambridge: Cambridge University Press, 1985. (169-191) (22 sidor).
Thompson, Edward Palmer, The making of the English working class, [New edition], Penguin Books, London, 2013 (urval 5 s).
Thorelli, Johanna, De tjänstvilliga vännernas samhälle: Abraham Brahe och den svenska eliten 1590-1630, Acta Universitatis Gothoburgensis, Göteborgs universitet, Göteborg, 2023 (urval 33 s).
Socialkonstruktivism/kulturhistoria
Anderson, Benedict R. O'G., Imagined communities: reflections on the origin and spread of nationalism, Revised edition., Verso, London, 2016 (urval 39 s).
Cronqvist, Marie, Mannen i mitten: ett spiondrama i svensk kallakrigskultur, Lunds universitet, Stockholm, 2004 (urval 43 s).
Geertz, Clifford, The Interpretation of Cultures, 3:e upplagan, New York, Basic Books. 2017 (urval 30 s).
Jonsson, Karin, Fångna i begreppen?: revolution, tid och politik i svensk socialistisk press 1917–1924, Södertörns högskola, Huddinge, 2017 (urval 50 s).
Mosse, George L., The image of man: the creation of modern masculinity, Oxford Univ. Press, New York, 1996 (urval 14 s).
Sturfelt, Lina, Eldens återsken: första världskriget i svensk föreställningsvärld, Lund, 2008 (urval 35 s).
Zemon Davis, Natalie "The Rites of Violence: Religious Riot in Sixteenth-Century France", Past & Present, Volume 59, Issue 1, May 1973, (40 sidor).
Postmodernism
Certeau, Michel de, The practice of everyday life Vol. 1 The practice of everyday life, University of California Press, Berkeley, 1984 (urval 50 s).
Edelgaard Christensen, Kristoffer, Governing black and white: a history of governmentality in Denmark and the Danish West Indies, 1770-1900, Lund University, Lund 2023 (urval 27 s).
Foucault, M. et al. (2009) Security, territory, population: lectures at the College de France, 1977-78, Palgrave Macmillan. (s. 120-122; 2 s).

Foucault, Michel, "The Subject and Power" i Critical Inquiry, 8, 1982, 777-795 (18 s).
Halbwachs, Maurice, On collective memory, University of Chicago Press, Chicago, 1992 (urval 17 s).
Hellman, Lisa, Navigating the foreign quarters: everyday life of the Swedish East India Company employees in Canton and Macao 1730-1830, Stockholm University, Stockholm, 2015 (urval 19 s).
Winter, J. M., Remembering war: the Great War between memory and history in the twentieth century, Yale University Press, New Haven, 2006 (urval ca 50 s).
Yurchuk, Yuliya, Reordering of meaningful worlds: memory of the Organization of Ukrainian Nationalists and the Ukrainian Insurgent Army in post-Soviet Ukraine, Stockholm University, Stockholm, 2014 (urval 40 s).
Genus
Ahlbäck, Anders, Manhood and the Making of the Military: Conscription, Military Service and Masculinity, 1917–1939, Ashgate, Farnham 2014, (urval 50 s).
Hallenberg, Mats. “The Golden Age of the Aggressive Male? Violence, Masculinity and the State in Sixteenth-Century Sweden.” Gender & history 25.1 (2013): 132–149. (17 sidor).
Scott, Joan W. “Gender: A Useful Category of Historical Analysis.” The American Historical Review 91, no. 5 (1986): 1053–75 (23 s).
Sjöberg, Maria. 2011. “Women in Campaigns 1550–1850 Household and Homosociality in the Swedish Army.” The History of the Family 16 (3): 204–16. (12 s).
Total ca. 1100 sidor