Kursplan Studiet av militära doktriner: Ledning, utbildning och transformation
Engelskt namn: The Study of Military Doctrine: Command, Education and Transformation
Kurskod:
3FN0018
Gäller från termin:
Utbildningsnivå:
Forskarnivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
undefined
Betygsskala för helkurs:
Tvågradig skala
Huvudområde:
Institution:
Militärvetenskapliga institutionen (MVI)
Ämne:
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2020-09-28
Behörighetskrav
Antagen till forskarutbildning vid svenskt eller utländskt universitet/högskola.
Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg
Kursen syftar till fördjupad kunskap om forskningen kring militära doktriner med särskilt fokus på områdena ledning, utbildning och transformering. Kursen genomförs i tre delar. I den första delen berörs doktrinernas roll och funktion kopplat till ledning. Denna del omfattar både ett yttre effektivitetsperspektiv och ett inre processorienterat perspektiv. I den andra delen, som berör den militära utbildningsdimensionen, behandlas dels doktrin som fenomen, dels doktriners militärteoretiska innehåll och utveckling i några centrala länder kopplat till såväl officersutbildning som träning/övning av förband. Den tredje delen behandlar doktriners roll i reform-, innovations- och utvecklingsarbeten inom ramarna för militär transformation. Kursen genomförs med föreläsningar, självstudier och seminarier.
Kursen inleds med föreläsningar varvat med självstudier. Därefter hålls ett parseminarier kombinerat med fortsatta självstudier. Dessa undervisningsformer ger tillsammans underlag till kursens avslutande individuella skriftliga inlämningsuppgift där doktoranden skriver en artikel med bäring mot kursens lärandemål.
Undervisningsformer
Kursen inleds med föreläsningar varvat med självstudier. Därefter hålls ett parseminarier kombinerat med fortsatta självstudier. Dessa undervisningsformer ger tillsammans underlag till kursens avslutande individuella skriftliga inlämningsuppgift där doktoranden skriver en artikel med bäring mot kursens lärandemål.
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas doktoranden kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Kunskap och förståelse
- Problematisera teorier om militära doktriners framtagande och funktion vid ledning, utbildning och transformering.
Färdighet och förmåga
- Kritiskt analysera militära doktriner och föreställningar rörande dessa.
- Kritiskt förhålla sig till krigsvetenskapliga teorier om militära doktriner.
Examinationsformer
Studiet av militära doktriner: Ledning, utbildning och transformation
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng
Betygsskala: Underkänd, Godkänd
Examination och slutgiltigt kursbetyg baseras på doktorandens förmåga att muntligt och skriftligt redogöra församt diskutera slutsatser från centrala frågeställningarsom behandlats under kursen.
Kursen examineras genom:
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänd på kursen ska kunna uppnås. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Doktoranden har tio arbetsdagar för komplettering efter det att kompletteringsuppgift meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betygssättning sker genom en tvågradig betygsskala, Godkänd (G) och Underkänd (U). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs aktivt och konstruktivt deltagande i obligatoriska seminarier, inklusive genomförande av opposition på andra doktoranders texter, samt godkänd på den skriftliga inlämningsuppgiften.
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng
Betygsskala: Underkänd, Godkänd
Examination och slutgiltigt kursbetyg baseras på doktorandens förmåga att muntligt och skriftligt redogöra församt diskutera slutsatser från centrala frågeställningarsom behandlats under kursen.
Kursen examineras genom:
- Aktivt och konstruktivt deltagande i obligatoriska seminarier
- Opposition på andra kursdeltagarestexter
- Individuellskriftlig inlämningsuppgift i form av en artikel
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänd på kursen ska kunna uppnås. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Doktoranden har tio arbetsdagar för komplettering efter det att kompletteringsuppgift meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betyg
Betygssättning sker genom en tvågradig betygsskala, Godkänd (G) och Underkänd (U). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs aktivt och konstruktivt deltagande i obligatoriska seminarier, inklusive genomförande av opposition på andra doktoranders texter, samt godkänd på den skriftliga inlämningsuppgiften.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
Om en doktorand har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd pga. funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Summary in English
The aim of the reading course is to provide an in-depth knowledge about the research on military doctrine, with a primary focus on command, education and transformation. The course encompasses three parts. The first part focuses on the role of doctrines in relation to command. This part includes both an external perspective, i.e. the connection to military effectiveness, as well as an internal perspective that focuses on processes within the military organization. The second part of the course looks at the educational dimension of military doctrine. It encompasses the very idea of military doctrines, as well as their theoretical content and developments in a number of states, specifically in relation to officer education and military training. The third part focuses on the role of doctrine in military reform, innovation, and development within the broader framework of military transformation.
Om en doktorand har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd pga. funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Summary in English
The aim of the reading course is to provide an in-depth knowledge about the research on military doctrine, with a primary focus on command, education and transformation. The course encompasses three parts. The first part focuses on the role of doctrines in relation to command. This part includes both an external perspective, i.e. the connection to military effectiveness, as well as an internal perspective that focuses on processes within the military organization. The second part of the course looks at the educational dimension of military doctrine. It encompasses the very idea of military doctrines, as well as their theoretical content and developments in a number of states, specifically in relation to officer education and military training. The third part focuses on the role of doctrine in military reform, innovation, and development within the broader framework of military transformation.