Kursplan Forskning i känsliga kontexter: etik och sekretess

Engelskt namn: Research in Sensitive Contexts: Ethics and Secrecy

Kurskod:
3FN0025
Gäller från termin:
VT 2022
Utbildnings­nivå:
Forskarnivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
undefined
Betygs­skala för helkurs:
Tvågradig skala
Huvudområde:
Institution:
Institutionen för krigsvetenskap och militärhistoria
Ämne:
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2022-01-01

Behörighetskrav

Antagen till forskarutbildning vid svenskt eller utländskt universitet/högskola.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Kursen syftar till att ge doktoranden kunskap om vetenskapliga metoder och utmaningar vid forskning i känsliga kontexter. Detta innefattar dels ämnesområden som rör statens eller samhällets säkerhet (inklusive operativ säkerhet inom ramen för militära insatser), dels situationer som innebär olika risker för forskningsdeltagare eller forskaren själv, exempelvis i kontexter av väpnad konflikt.

Kursen behandlar frågor såsom: vilka forskningsprojekt är etiskt försvarbara? Hur påverkar känsliga kontexter forskningsdesign, datainsamling, samt publicering? Vilka utmaningar möter forskaren och vad har forskaren för eget ansvar och etiskt förhållningssätt? Vilka olika roller och ansvar har handledare, forskningsinstitutioner, samt etiska råd? Kursen integrerar kunskap från forskningsfronten inom samhälls-vetenskaplig metod i känsliga kontexter med beprövad erfarenhet utifrån olika metodologiska tillvägagångsätt för att belysa etiska utmaningar och sekretessfrågor vid olika faser i forskningsprocessen.

Kursen behandlar flera delmoment: 1) Forskningsetiska övervägande i känsliga kontexter och dess konsekvenser för forskningsdesign, 2) beaktande av sekretess i känsliga kontexter och dess konsekvenser för forskningsdesign, 3) metodval och planering av datainsamling (exempelvis arkivforskning, enkätundersökning, intervjuer, fokusgrupper, samt deltagandeobservation), samt publicering av forskning, 4) ventilering av inlämningsuppgifter. Genomgående under kursen, behandlas genusrelaterad problematik i anslutning till såväl etik som sekretess.

Kursen genomförs främst genom obligatoriska seminarier ledda av forskare med egna praktiska erfarenheter av forskning i känsliga kontexter och/eller med forskningsetiska utmaningar. Föreläsningar, scenarioövningar respektive studie-besök kan komma att genomföras.

Undervisningsformer
Seminarier

Mål

Efter avslutad kurs förväntas doktoranden kunna:

  • problematisera forskarens, forskningsinstitutionens och etiska råds olika roller och ansvar under forskningsprocessen i känsliga kontexter
  • problematisera frågor som rör sekretess och etik vid forskning i känsliga kontexter
  • identifiera, analysera och värdera frågor som rör etik och sekretess kopplat till det egna forskningsprojektet
  • diskutera forskningens roll i samhället och härvid värdera möjligheter och begränsningar vid genomförande respektive publicering av forskning.

Examinationsformer

Examination
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng

Betygsskala: Underkänd, Godkänd

Examination sker genom en skriftlig inlämningsuppgift, opposition på andra kursdeltagares texter samt genom ett aktivt och konstruktivt deltagande vid seminarier. Slutgiltigt kursbetyg baseras på doktorandens förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för samt diskutera slutsatser från analys av centrala fråge-ställningar som studerats under kursen. Seminarierna är obligatoriska och examinerande.

Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Examinator kan besluta om kompletteringar för att betyget godkänt (G) på kursen ska kunna uppnås. Frånvaro vid obligatoriskt seminarium kan efter examinators beslut kompenseras genom inlämning av skriftlig kompletteringsuppgift. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast tre arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga.

Betyg
Betyg gessom godkänd G eller underkänd U. För betyget G krävs aktivt och konstruktivt deltagande vid obligatoriska seminarier, inklusive genomförande av opponering, samt godkänt på den skriftliga inlämningsuppgiften. Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd pga funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.

Kursutvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.

Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.