Kursplan Forskande officerare i praktiken
Engelskt namn: The Practice of Soldier-Scholars
Kurskod:
3KR0005
Gäller från termin:
VT 2024
Utbildningsnivå:
Forskarnivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
undefined
Betygsskala för helkurs:
Tvågradig skala
Huvudområde:
Institution:
Institutionen för krigsvetenskap och militärhistoria
Ämne:
Krigsvetenskap
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på engelska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2024-03-19
Behörighetskrav
Antagen till forskarutbildning vid svenskt eller utländskt universitet/högskola.
Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg
I likhet med andra forskande praktiker ställs disputerade officerare ofta inför en dubbelhet som skapas av de olika roller och identiteter som officer och forskare innebär. Kursen syftar till att introducera och utveckla analytiska verktyg för att kunna hantera och reflektera över denna dubbelhet: Blir man en bättre praktiker för att man forskar och blir man en bättre forskare för att man är praktiker? Hur interagerar dessa båda roller och identiteter i dels forskningsprocessen, dels officersprofessionen? Kursens primära målgrupp är doktorander som också är officerare.
Kursens centrala problematik avhandlar dels professioners kunskapsproduktion, dels professioners kunskapskonsumtion. I den första delen av kursen introduceras utmaningar som forskande praktiker inom andra professioner möter. Därefter värderas och kritiskt diskuteras dessa utmaningar utifrån officersprofessionens villkor. I den andra delen av kursen värderas och kritiskt diskuteras hur officersidentiteten påverkar forskargärningen. Kursen avslutas med att värdera hur olika kunskaper mottas inom professioner. Vilken roll har olika gatekeeping mekanismer och identitet inom en given profession att hindra eller underlätta mottagandet av olika former av kunskap? Kursen integrerar därmed kunskap dels om officersprofessionen, dels om forskarens praktik för att belysa interaktionen mellan två delvis olika värdesystem och hur integrationen av dessa påverkar två olika praktiker.
Kursen genomförs främst genom obligatoriska seminarier och avslutas med ett seminarium där doktoranden presenterar sin egen text samt värderar andra deltagares texter. Genom att studera litteraturen bygger doktoranden kunskap om forskningen kring officersprofessionen och olika tänkbara rivaliserande normer mellan forskningen och officerens praktik. Genom att delta i seminarierna och författa en skriftlig inlämningsuppgift fördjupar doktoranden sin förmåga att problematisera, reflektera och kritiskt värdera hur officersprofessionen konsumerar och producerar kunskap.
Undervisningsformer
Seminarier
Kursens centrala problematik avhandlar dels professioners kunskapsproduktion, dels professioners kunskapskonsumtion. I den första delen av kursen introduceras utmaningar som forskande praktiker inom andra professioner möter. Därefter värderas och kritiskt diskuteras dessa utmaningar utifrån officersprofessionens villkor. I den andra delen av kursen värderas och kritiskt diskuteras hur officersidentiteten påverkar forskargärningen. Kursen avslutas med att värdera hur olika kunskaper mottas inom professioner. Vilken roll har olika gatekeeping mekanismer och identitet inom en given profession att hindra eller underlätta mottagandet av olika former av kunskap? Kursen integrerar därmed kunskap dels om officersprofessionen, dels om forskarens praktik för att belysa interaktionen mellan två delvis olika värdesystem och hur integrationen av dessa påverkar två olika praktiker.
Kursen genomförs främst genom obligatoriska seminarier och avslutas med ett seminarium där doktoranden presenterar sin egen text samt värderar andra deltagares texter. Genom att studera litteraturen bygger doktoranden kunskap om forskningen kring officersprofessionen och olika tänkbara rivaliserande normer mellan forskningen och officerens praktik. Genom att delta i seminarierna och författa en skriftlig inlämningsuppgift fördjupar doktoranden sin förmåga att problematisera, reflektera och kritiskt värdera hur officersprofessionen konsumerar och producerar kunskap.
Undervisningsformer
Seminarier
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas doktoranden kunna:
Förmåga och färdigheter
Förmåga och färdigheter
- identifiera och jämföra officerens och forskarens praktiker, inklusive de etiska och vetenskapsteoretiska värdesystem som underbygger dessa praktiker
- problematisera, analysera och värdera interaktionen mellan dessa olika praktiker i dels forskningsprocessen, dels officerspraktiken
- kritiskt granska och bedöma forskningens roll i officerspraktiken och officerspraktikens roll i forskningen
Examinationsformer
Forskande officer i praktiken
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng
Betygsskala: Underkänd, Godkänd
Kursen examineras genom aktivt och konstruktivt deltagande vid obligatoriska seminarier samt genom en skriftlig inlämningsuppgift, som även presenteras vid ett avslutande seminarium. Kursbetyg baseras på doktorandens förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för samt diskutera slutsatser från analys av centrala frågeställningar som studerats under kursen.
Examinator kan besluta om kompletteringar för att betyget godkänt (G) på kursen ska kunna uppnås.
Frånvaro vid obligatoriskt seminarium kan efter examinators beslut kompenseras genom inlämning av skriftlig kompletteringsuppgift. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast tre arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga.
Betyg
Betygssättning sker genom en tvågradig betygsskala: Underkänd (U) och Godkänd (G). För betyget G krävs aktivt och konstruktivt deltagande vid obligatoriska seminarier, inklusive det avslutande seminariet, samt godkänt på den skriftliga inlämningsuppgiften.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng
Betygsskala: Underkänd, Godkänd
Kursen examineras genom aktivt och konstruktivt deltagande vid obligatoriska seminarier samt genom en skriftlig inlämningsuppgift, som även presenteras vid ett avslutande seminarium. Kursbetyg baseras på doktorandens förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för samt diskutera slutsatser från analys av centrala frågeställningar som studerats under kursen.
Examinator kan besluta om kompletteringar för att betyget godkänt (G) på kursen ska kunna uppnås.
Frånvaro vid obligatoriskt seminarium kan efter examinators beslut kompenseras genom inlämning av skriftlig kompletteringsuppgift. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast tre arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga.
Betyg
Betygssättning sker genom en tvågradig betygsskala: Underkänd (U) och Godkänd (G). För betyget G krävs aktivt och konstruktivt deltagande vid obligatoriska seminarier, inklusive det avslutande seminariet, samt godkänt på den skriftliga inlämningsuppgiften.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Övergångsbestämmelser
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
Om en doktorand har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för doktoranden. Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Om en doktorand har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för doktoranden. Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.