Kursplan Ledarskap och Ledning: Aktuell teori och empiri

Engelskt namn: Frontiers in Leadership and Command & Control Studies

Kurskod:
3LL0001
Gäller från termin:
VT 2025
Utbildnings­nivå:
Forskarnivå
Omfattning:
10.0 hp
Fördjupning:
undefined
Betygs­skala för helkurs:
Tvågradig skala
Huvudområde:
Institution:
Institutionen för ledarskap och ledning
Ämne:
Ledarskap och ledning
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2024-11-19

Behörighetskrav

Antagen till forskarutbildning vid svenskt eller utländskt universitet/högskola.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Kursen ger en möjlighet för doktoranden att bekanta sig med aktuell forskning inom ämnet ledarskap och ledning. Forskningen som tas upp under kursen kommer vara tvärvetenskaplig. och fokus kommer ligga på ledarskap och ledning med inriktning mot försvar, krishantering och säkerhet. Genom att under kursen undersöka och analysera denna specifika kontext, bygger doktoranden upp sin förståelse för vad som skiljer detta sammanhang från andra, samt hur det påverkar studiet av ledarskap och ledning. Den aktuella kontexten kännetecknas till exempel av hot, osäkerhet och tidsnöd. Olika kriser kan vid första anblicken verka som unika händelser, men de flesta kriser delar gemensamma drag. Detta innebär att det finns en uppsättning generella förmågor som aktörer kan fokusera på och utveckla. Frågor som måste hanteras under dessa komplexa förhållanden rör sällan bara rör en sektor eller aktör i samhället. Därför krävs kunskap om samarbete och samverkan mellan enskilda individer och organisationer. I kursen vidareutvecklar doktoranden även sin förståelse för hur organisatoriska förutsättningar påverkar aktörerernas förmåga att leda under påfrestande förhållanden. Eftersom forskningsområdet är tvärvetenskapligt studerar doktoranden aktuella och relevanta forskningsfronter och diskurser inom flera discipliner under kursen. För att underlätta denna strävan inkluderar kursen information och kunskap om litteratursökningsstrategier.

Syftet med kursen är vidare att doktoranden identifierar och förtydligar teoretiska och empiriska aspekter av sitt forskningsprojekt.

Undervisningsformer 
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier.

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas doktoranden kunna:

Kunskap och förståelse
  • beskriva aktuell kunskap inom en viss domän av forskningsområdet som är relevant för doktorandens projekt
  • beskriva relevanta begrepp och forskningsfrågor, inom sitt forskningsområde, och hur dessa kan studeras

Färdighet och förmåga
  • kritiskt granska och diskutera aktuell forskning inom ledarskap och ledning med inriktning mot försvar, krishantering och säkerhet, samt resonera avseende det som skiljer ledarskap och ledning i dessa sammanhang från andra sammanhang 
  • utveckla, implementera och utvärdera strategier för systematiska litteratursökningar

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • identifiera och självständigt värdera vetenskapliga utmaningar inom ledarskap och ledning

Examinationsformer

Kursen examineras genom obligatoriska seminarier om 3 hp och en självständig inlämningsuppgift om 7 hp, i vilken doktoranden reflekterar kring och diskuterar för ledarskap och ledning relevanta teoretiska och/eller empiriska aspekter av sitt projekt.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänd på kursen ska kunna uppnås. Sent inkomna examinationer betygsätts inte om inte särskilda av examinator godkända skäl föreligger. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast fem arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga, om inte särskilda och av examinatorn godkända skäl föreligger.

Betyg
Betygssättning sker genom en tvågradig betygsskala: Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

För att erhålla betyget Godkänd (G) på kursen krävs aktivt deltagande i 75 % av kursens obligatoriska seminarier samt Godkänt (G) på den självständiga inlämningsuppgiften.

Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

Övriga föreskrifter

  • Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
  • Om en doktorand har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
  • Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Litteraturlista fastställande datum: 2024-12-11
Alvinius, A., & Hedlund, E. (2024). A colossus on clay feet? Mechanisms of inertia in civil-military collaboration within the context of Swedish total defense. Defence Studies, 24(4), 601-623.
Booth, A. (2008). Unpacking your literature search toolbox: On search styles and tactics. Health Information & Libraries Journal, 25(4), 313–317.
Bourdages, E. (2022). Key problems of interorganizational collaborations: A multi-level and temporal analysis. Journal of Inter-Organizational Relationships, 28(3-4)
Brehmer, B. (2013). Insatsledning: Ledningsvetenskap hjälper dig att peka åt rätt håll. Försvarshögskolan, Stockholm, Sverige: Elanders. (Läsanvisning: ss. 65-75, 82-86, 97-99, 153-172.
Danielsson, E., & Sjöstedt-Landén, A. (2020). Leader normativity in crisis management: Tales from a school fire. Risk, Hazards & Crisis in Public Policy, 11(2), 139-165.
Espevik, R., Johnsen, B. H., Saus, E. R., Sanden, S., & Olsen, O. K. (2021). Teamwork on patrol: investigating teamwork processes and underlaying coordinating mechanisms in a police training program. Frontiers in psychology12, 702347.
Fors Brandebo, M. (2020). Destructive leadership in crisis management. Leadership & Organizational Development Journal, 41(4), 567-580.
Fosse, T. H., Skogstad, A., Einarsen, S. V., & Martinussen, M. (2019). Active and passive forms of destructive leadership in a military context: a systematic review and meta-analysis. European Journal of Work and Organizational Psychology, 28(5), 708–722.
Fothergill, A. (1998). The neglect of gender in disaster work: An overview of the literature. The gendered terrain of disaster: Through women’s eyes, 11-25.
Grimell, J., & Nilsson, S. (2020). An advanced perspective on moral challenges and their health-related outcomes through an integration of the moral distress and moral injury theories. Military Psychology, 32(6), 380–388.
Gusenbauer, M., & Haddaway, N. R. (2021). What every researcher should know about searching – Clarified concepts, search advice, and an agenda to improve finding in academia. Research Synthesis Methods, 12 (2), 136–147.
Nilsson, S., Ohlsson, A., Svensén, S., Johansson, E., & Larsson, E. (2024). The health and well-being of Swedish deployed military veterans. Journal of Veteran Studies, 10(2), 80-89.
Oc, B. (2018). Contextual leadership: A systematic review of how contextual factors shape leadership and its outcomes. The Leadership Quarterly, 29(1), 218-235.
Salas, E., Bisbey, T. M., Traylor, A. M., & Rosen, M. A. (2020). Can teamwork promote safety in organizations?. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior7(1), 283-313.
Scharf, C. & Berntson, E. (2023) Managerial prerequisites – typical work situations for public sector managers and their relationship with well-being and leadership. Nordic Psychology (online first)
Spak, U. & Andersson, I. (2022). Modelling command and control: potential negative effects of transferring features of the individual to the organization. Proceedings of the 27th International Command and Control Research and Technology Symposium (ICCRTS), Quebec city, Canada.
Stanton, N. A., Baber, C., & Harris, D. (2008). Modelling command and control: Event analysis of systemic teamwork. Aldershot, Hampshire, England: Ashgate. (Läsanvisning: pp. 7-48, 221-237.)
Artiklar från doktorandens egen litteratursökning tillkommer