Kursplan Ledarskap och Ledning: Aktuell teori och empiri
Engelskt namn: Frontiers in Leadership and Command & Control Studies
Kurskod:
3LL0001
Gäller från termin:
VT 2025
Utbildningsnivå:
Forskarnivå
Omfattning:
10.0 hp
Fördjupning:
undefined
Betygsskala för helkurs:
Tvågradig skala
Huvudområde:
Institution:
Institutionen för ledarskap och ledning
Ämne:
Ledarskap och ledning
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2024-11-19
Behörighetskrav
Antagen till forskarutbildning vid svenskt eller utländskt universitet/högskola.
Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg
Kursen ger en möjlighet för doktoranden att bekanta sig med aktuell forskning inom ämnet ledarskap och ledning. Forskningen som tas upp under kursen kommer vara tvärvetenskaplig. och fokus kommer ligga på ledarskap och ledning med inriktning mot försvar, krishantering och säkerhet. Genom att under kursen undersöka och analysera denna specifika kontext, bygger doktoranden upp sin förståelse för vad som skiljer detta sammanhang från andra, samt hur det påverkar studiet av ledarskap och ledning. Den aktuella kontexten kännetecknas till exempel av hot, osäkerhet och tidsnöd. Olika kriser kan vid första anblicken verka som unika händelser, men de flesta kriser delar gemensamma drag. Detta innebär att det finns en uppsättning generella förmågor som aktörer kan fokusera på och utveckla. Frågor som måste hanteras under dessa komplexa förhållanden rör sällan bara rör en sektor eller aktör i samhället. Därför krävs kunskap om samarbete och samverkan mellan enskilda individer och organisationer. I kursen vidareutvecklar doktoranden även sin förståelse för hur organisatoriska förutsättningar påverkar aktörerernas förmåga att leda under påfrestande förhållanden. Eftersom forskningsområdet är tvärvetenskapligt studerar doktoranden aktuella och relevanta forskningsfronter och diskurser inom flera discipliner under kursen. För att underlätta denna strävan inkluderar kursen information och kunskap om litteratursökningsstrategier.
Syftet med kursen är vidare att doktoranden identifierar och förtydligar teoretiska och empiriska aspekter av sitt forskningsprojekt.
Undervisningsformer
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier.
Syftet med kursen är vidare att doktoranden identifierar och förtydligar teoretiska och empiriska aspekter av sitt forskningsprojekt.
Undervisningsformer
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier.
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas doktoranden kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kunskap och förståelse
- beskriva aktuell kunskap inom en viss domän av forskningsområdet som är relevant för doktorandens projekt
- beskriva relevanta begrepp och forskningsfrågor, inom sitt forskningsområde, och hur dessa kan studeras
Färdighet och förmåga
- kritiskt granska och diskutera aktuell forskning inom ledarskap och ledning med inriktning mot försvar, krishantering och säkerhet, samt resonera avseende det som skiljer ledarskap och ledning i dessa sammanhang från andra sammanhang
- utveckla, implementera och utvärdera strategier för systematiska litteratursökningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- identifiera och självständigt värdera vetenskapliga utmaningar inom ledarskap och ledning
Examinationsformer
Kursen examineras genom obligatoriska seminarier om 3 hp och en självständig inlämningsuppgift om 7 hp, i vilken doktoranden reflekterar kring och diskuterar för ledarskap och ledning relevanta teoretiska och/eller empiriska aspekter av sitt projekt.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänd på kursen ska kunna uppnås. Sent inkomna examinationer betygsätts inte om inte särskilda av examinator godkända skäl föreligger. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast fem arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga, om inte särskilda och av examinatorn godkända skäl föreligger.
Betyg
Betygssättning sker genom en tvågradig betygsskala: Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
För att erhålla betyget Godkänd (G) på kursen krävs aktivt deltagande i 75 % av kursens obligatoriska seminarier samt Godkänt (G) på den självständiga inlämningsuppgiften.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänd på kursen ska kunna uppnås. Sent inkomna examinationer betygsätts inte om inte särskilda av examinator godkända skäl föreligger. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast fem arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga, om inte särskilda och av examinatorn godkända skäl föreligger.
Betyg
Betygssättning sker genom en tvågradig betygsskala: Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
För att erhålla betyget Godkänd (G) på kursen krävs aktivt deltagande i 75 % av kursens obligatoriska seminarier samt Godkänt (G) på den självständiga inlämningsuppgiften.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Övergångsbestämmelser
Övriga föreskrifter
- Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
- Om en doktorand har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
- Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.