Kursplan Vetenskapsteori
Engelskt namn: Theory of science
Kurskod:
3LL0002
Gäller från termin:
VT 2025
Utbildningsnivå:
Forskarnivå
Omfattning:
5.0 hp
Fördjupning:
undefined
Betygsskala för helkurs:
Tvågradig skala
Huvudområde:
Institution:
Institutionen för ledarskap och ledning
Ämne:
Ledarskap och ledning
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott
Fastställd:
2025-04-22
Behörighetskrav
Antagen till forskarutbildning vid svenskt eller utländskt universitet/högskola.
Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg
Kursen syftar till att erbjuda doktoranden en introduktion till centrala begrepp och perspektiv inom samtida vetenskapsfilosofi och vetenskapsteori som är relevanta för samhällsvetenskaper. Doktoranden förväntas vara bekant med grundläggande, klassisk vetenskapsteori och dess utveckling. Kursen fokuserar istället på mer samtida vetenskapsteoretiska perspektiv. Fördjupningar sker inom olika vetenskapsteoretiska perspektiv som samhällsvetenskapliga forskare kan komma att stöta på som producent och konsument av kunskap.
Kursen är uppbyggd kring olika tematiska moment som behandlas i examinerande seminarier. Under seminarierna ges studenten möjlighet till reflektion kring respektive vetenskapsteoretiskt område, men också i förhållande till det egna forskningsområdets antaganden, möjligheter och begränsningar. Kursen avslutas med en individuell skriftlig inlämningsuppgift vars innehåll doktoranden relaterar till eller tillämpar på det egna avhandlingsområdet.
Föreläsningar
Seminarier
Kursen är uppbyggd kring olika tematiska moment som behandlas i examinerande seminarier. Under seminarierna ges studenten möjlighet till reflektion kring respektive vetenskapsteoretiskt område, men också i förhållande till det egna forskningsområdets antaganden, möjligheter och begränsningar. Kursen avslutas med en individuell skriftlig inlämningsuppgift vars innehåll doktoranden relaterar till eller tillämpar på det egna avhandlingsområdet.
Undervisningsformer
Föreläsningar
Seminarier
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas doktoranden kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kunskap och förståelse
- förklara och beskriva centrala begrepp i samtida vetenskapsteori
Färdighet och förmåga
- identifiera analytiska styrkor och svagheter i olika vetenskapsteoretiska skolbildningar
- inta ett kritiskt förhållningssätt till attityder och tankemönster, både i den egna disciplinen och det egna forskningsområdet, med hänsyn till frågor om maktordningar och sanningsanspråk
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera implikationerna av olika vetenskapliga skolbildningar för empirisk forskning
- teoretisera avseende aktuella diskussioner om etnicitet, genus och makt i förhållande till forskning och vetenskap
- reflektera över hur valet av vetenskapsteoretiska teorier och begrepp påverkar den egna forskningen.
Examinationsformer
Kursen examineras genom obligatoriska seminarier som utgörs av litteraturseminarier och ett oppositionsseminarium, om sammanlagt 2,5 hp, och en avslutande individuell skriftlig inlämningsuppgift om 2,5 hp. Litteraturseminarierna består av en kortare reflekterande text i vilken doktoranden förbereder sitt underlag för diskussioner under seminariet, samt aktivt deltagande i diskussionerna under seminariet. Kursens avslutande seminarium är ett oppositionsseminarium bestående av tre delar: muntligt försvar av den egna individuella skriftliga inlämningsuppgiften, opponering på annan doktorands skriftliga inlämningsuppgift samt aktivt deltagande i diskussionerna under seminariet.
Betygssättning sker genom en tvågradig betygsskala: Underkänd (U) och Godkänd (G). För att erhålla betyget Godkänt (G) i kursen krävs att doktoranden uppnår betyget Godkänt (G) i samtliga examinerande moment i kursen.
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Betyg
Betygssättning sker genom en tvågradig betygsskala: Underkänd (U) och Godkänd (G). För att erhålla betyget Godkänt (G) i kursen krävs att doktoranden uppnår betyget Godkänt (G) i samtliga examinerande moment i kursen.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Övergångsbestämmelser
Övriga föreskrifter
- Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
- Om en doktorand har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
- Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.