Kursplan Kvalitativ metod
Engelskt namn: Qualitative method
Kurskod:
3LL0003
Gäller från termin:
VT 2026
Utbildningsnivå:
Forskarnivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
undefined
Betygsskala för helkurs:
Tvågradig skala
Huvudområde:
Institution:
Institutionen för ledarskap och ledning
Ämne:
Ledarskap och ledning
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott
Fastställd:
2025-11-18
Behörighetskrav
Antagen till forskarutbildning vid svenskt eller utländskt universitet/högskola.
Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg
Kursens syfte är att fördjupa doktorandens kunskap och förståelse för kvalitativa forskningsmetoder inom samhällsvetenskaplig forskning, samt att denne ska utveckla sina praktiska färdigheter att planera, genomföra och analysera kvalitativt inriktade studier. Kursen syftar också till att doktoranden ska vidareutveckla sin förmåga att kritiskt värdera kvalitativ forskning, samt relatera metodval till forskningsfrågor och teoretiska perspektiv.
Kursen är uppbyggd kring ett antal moment som relaterar till den kvalitativa forskningsstudiens olika steg (från att planera upplägg till att rapportera resultat) som behandlas i examinerande seminarier. Kursen avslutas med en individuell skriftlig inlämningsuppgift där doktoranden reflekterar kring de olika momenten och dess betydelse för det egna avhandlingsområdet.
Föreläsningar
Seminarier
Kursen är uppbyggd kring ett antal moment som relaterar till den kvalitativa forskningsstudiens olika steg (från att planera upplägg till att rapportera resultat) som behandlas i examinerande seminarier. Kursen avslutas med en individuell skriftlig inlämningsuppgift där doktoranden reflekterar kring de olika momenten och dess betydelse för det egna avhandlingsområdet.
Undervisningsformer
Föreläsningar
Seminarier
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas doktoranden kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kunskap och förståelse
- identifiera skillnader mellan olika traditioner inom kvalitativ samhällsvetenskaplig forskning avseende dess metoder för forskningsdesign, analys och teoretisering
- redogöra för hur en kvalitativ forskningsdesign planeras och utvecklas
- visa fördjupad kunskap om hur val av kvalitativa forskningsansatser präglar det konkreta analysarbetet
- diskutera kvalitetsaspekter och forskningsetiska överväganden i kvalitativ forskning
Färdighet och förmåga
- självständigt planera och genomföra datainsamling genom kvalitativa intervjuer eller deltagande observation
- identifiera och motivera användning av kvalitativ metod i relation till det egna forskningsområdet
- presentera och argumentera för egen forskningsdesign, analytiska tillvägagångssätt, resultat och slutsatser, samt diskutera och problematisera andras forskningsdesign, tillvägagångssätt, resultat och slutsatser
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera hur olika studier förhåller sig till olika traditioner inom samhällsvetenskaplig kvalitativ forskning
- kritiskt reflektera över och värdera kvalitet i kvalitativ forskning
- kritiskt diskutera och värdera olika kvalitativa metoders likheter och skillnader
- identifiera forskningsetiska problem och genomföra etiska bedömningar
- ta ställning till vilka typer av forskningsfrågor som lämpar sig för kvalitativ metod.
Examinationsformer
Kursen examineras genom obligatoriska seminarier, om sammanlagt 6 hp, där doktoranden förväntas genomföra muntliga presentationer och aktivit delta i diskussioner, och en avslutande individuell skriftlig inlämningsuppgift om 1.5 hp.
Betygssättning sker genom en tvågradig betygsskala: Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart. För att erhålla betyget Godkänt (G) i kursen krävs att doktoranden uppnår betyget (G) i samtliga examinerande moment i kursen.
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Betyg
Betygssättning sker genom en tvågradig betygsskala: Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart. För att erhålla betyget Godkänt (G) i kursen krävs att doktoranden uppnår betyget (G) i samtliga examinerande moment i kursen.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Övergångsbestämmelser
Övriga föreskrifter
- Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
- Om en doktorand har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
- Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.