Sök

Sök

Kursplan Forskningsdesign: grunderna för att skriva ett förstaårs-PM

Engelskt namn: Research Design: The Fundamentals of Writing a First Year Research Plan

Kurskod:
3SS0002
Gäller från termin:
Utbildnings­nivå:
Forskarnivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
undefined
Betygs­skala för helkurs:
Tvågradig skala
Huvudområde:
Institution:
Institutionen för statsvetenskap och juridik
Ämne:
Statsvetenskap
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på engelska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott
Fastställd:
2023-08-22

Behörighetskrav

Antagen till forskarutbildning på en nationell eller utländsk högskola eller universitet.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Kursens syfte är att främja doktorandens förmåga att planera, utforma och skriva fram ny forskning. Detta inkluderar främst metoder för att identifiera ett statsvetenskapligt forskningsproblem, med fokus på bidraget till befintlig litteratur och sambandet mellan forskningsproblem och teoretisering (Lärandemål: kunskap och förståelse). ”Forskningsproblem” definieras här som ett nödvändigt och tillräckligt skäl, eller en uppsättning skäl, för att genomföra ny forskning. Under kursens gång utforskar och diskuterar doktoranden skilda förståelser av begreppet i ljuset av olika forskningstraditioner. ”Teoretisering” definieras vidare som teoriutveckling, där teori kan förstås i två skilda bemärkelser: antingen så som allt som organiserar ett område systematiskt, genom att strukturera frågor och fastställa begrepp och kategorier, eller snävare som det kausala sambandet mellan beroende och oberoende variabler (Lärandemål: Värderingsförmåga och förhållningssätt). Kursen består av en seminarieserie, varav flera har en föreläsningsdel och under vilka doktoranden ombeds att (a) sammanställa och kritiskt diskutera tidigare forskning av relevans för det egna projektet, i synnerhet uppsättningar av forskningsproblem/teoretisering; och (b) konstruera och skriva fram ett forskningsproblem för sitt doktorandprojekt, samt självständigt föra resonemang avseende vilken teoretisering det kan kräva (Lärandemål: Färdighet och förmåga).

Undervisningsformer
Seminarier

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas doktoranden kunna:

Kunskap och förståelse
  • identifiera och jämföra olika förståelser av forskningsproblem inom statsvetenskapen,

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • avgränsa ett forskningsområde,
  • identifiera hur ett visst forskningsproblem förhåller sig till teori och behovet av teoretisering,

Färdighet och förmåga
  • konstruera och utvärdera statsvetenskapliga forskningsproblem,
  • skriva fram en kombination av forskningsproblem och teoretisering och placera denna i relation till befintlig forskning.

Examinationsformer

Examination 
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng

Betygsskala: Underkänd, Godkänd

Kursen examineras genom aktivt och konstruktivt deltagande i obligatoriska seminariersamt inlämning av en skriftlig examinationsuppgift.

Frånvaro vid obligatoriskt seminarium kan efter examinators beslut kompenseras genom kompletteringsuppgifter.

Betyg
Betygssättning sker genom en tvågradig betygsskala: Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

Övriga föreskrifter

  • Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
  • Om en doktorand har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
  • Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.