Anmäla konto för att få lön utbetalt och ladda ner A-skattsedel
På den här sidan hittar du information om hur du anmäler ditt bankkonto hos Danske Bank för att få din lön. För att betala rätt skatt ska du även lämna in en A-skattsedel, läs längst ner på sidan om hur du gör det.
Lön betalas normalt ut den 25:e varje månad, det är innevarande månad som betalas ut om du är månadsanställd. För timanställda betalas lön ut i efterskott. Välj det alternativ nedan som stämmer bäst på dig för att få rätt instruktioner
Ladda ner A-skattsedel
Du som är anställd ska ha A-skatt. Det innebär att din arbetsgivare drar av skatt på din lön och betalar socialavgifter (arbetsgivaravgifter).
För att hamna i rätt skattetabell ska du lämna in en a-skattsedel, du laddar ner din a-skattsedel på Mina sidor på Skatteverket. På din första dag som anställd ska du öppna ett ärende i portalen för Statens service center och skicka in din a-skattsedel. Du kommer att få mer information om hur du gör i din introduktion.
Utan Mobilt Bank ID
Kontakta Skatteverket per telefon och beställ en A-skattsedel, för att Skatteverket ska skicka det till dig behöver du vara folkbokförd i Sverige. På din första dag som anställd ska du öppna ett ärende i portalen för Statens service center och skicka in din a-skattsedel. Du kommer att få mer information om hur du gör i din introduktion.